"Besökarna måste få veta att Sverige finns"

Regeringen måste satsa mycket mera på att marknadsföra den växande turistnäringen, minst 250 miljoner mot dagens 90.
Pajala flygplats måste byggas ut om man ska kunna konkurrera om besökarna med brödrafolket på den östra gränsen.
Och om européerna i övrigt ska välja Sverige så måste de få veta att Sverige finns. Vet de inte det väljer de annars med förkärlek Norge.
Och Norrbotten, det är ett län med alla möjligheter!

LULEÅ2006-05-16 06:00
Frågar man förbundsordföranden i Hotell- och restaurangfacket, Ella Niia, ursprungligen från Kirunaområdet samt vd:n i Sverige hotell- och restaurangföretagare, Mats Hulth, så råder det inga som helst tvivel om att Norrbotten har en enorm potential. Sverige är ett härligt turistland och dess norra ände har allt. Skärgård, kustland, inland och fjäll.
- Här finns goda utvecklingsmöjligheter och här kan det bli jobb, många jobb, men vi måste berätta om att vi finns, säger Niia och Hulth.
De är visserligen motparter i andra sammanhang men just nu arbetar de entydigt åt samma håll, för en blomstrande besöksnäring i landet.

Möjligheter för besöksnäring
På måndagen kom de båda till Luleå för att göra en rundresa till intressanta turistmetropoler.
- För att diskutera, lyssna och lära oss säger Mats Hulth.
- Vi ska träffa landshövdingen närmast , som är engagerad i de här frågorna, förklarar Hulth.
Parterna reser sedan vidare till Pajala och Ikeafebriga Hapa­randa.
- Här kommer det förstås att finnas stora möjligheter för besöksnäringen, i boende och i shopping, säger Ella Niia.
Hon tycker turism är riktigt bra när man sammanför en massa olika möjligheter, bo bra, äta gott, se intressanta saker och få möjlighet till shopping. Hon tar också upp Kiruna som ett bra exempel och där man skulle kunna bli mycket bättre på marknadsföring. Reskompisen Hulth nämner biltestverksamheten i länet.
- Kiruna borde ju verkligen använda stadsflytten i sin marknadsföring säger Niia som gillar när företag är involverade i turismkoncepten. På finska sidan här i norr har finnarna varit mycket duktigare än sina svenska kollegor inom turismen.
- Man har snott jultomten visst, säger Hulth, men tvekar inte över att vi här kan bli lika bra på att skapa turistsuccéer som Levi och Rovaniemi.
- Men då måste man bygga ut Pajala flygplats annars kommer det inte att gå. Vi talar om 600 meter landningsbanan för 45 miljoner, det är ju pengar som man får tillbaka till statskassan, säger Mats Hulth.

Regeringen satsar för lite
I dag satsar regeringen 90 miljoner på marknadsföring av Sverige i EU. Grannen Norge dubblar den summan, och många EU-turister har Norge som sitt första val.
- Varför, jo, de vet helt enkelt inte om att vi finns, säger Ella Niia och Mats Hulth. Den svenska regeringen satsar för lite, menar de, man skulle behöva komma upp i 250 gärna 300 miljoner kronor för att Sverige ska låta tala om sig bland utländska besökare. Mats Hulth nämner lilla Irland som satsar 650 miljoner! Pengar som kommer tillbaka till stadskassan, säger Hulth.
- Det ger ju arbetstillfällen i en spännande bransch där många vill jobba, säger de båda men där de kanske inte är helt eniga om lönenivåerna.
Men att det handlar om en näring som växer ute i världen är helt klart. År 2020 räknar man med siffran 1,6 miljarder människor som reser till annat land. I dag ligger siffran på cirka 700 miljoner i Europa.
Sett ur ett EU-perspektiv är det få sysselsatta inom turtsnäringen i dag, förklarar Mats Hulth. Skulle man dubbla dagens andel av bruttonationalprodukten så skulle det kunna betyda 100.000 nya jobb! En lockande siffra.
I sin vårproposition har rege­ringen slagit fast att det är angeläget att utöka marknadsföringen av Sverige i utlandet. Och man har också föreslagit en höjning av anslagen för turismfrämjande arbete med tio miljoner per år under en treårsperiod. Lovvärt tycker turistbasarna Hult och Niia.
- Ja, vi ser att de har tagit det här till sig, vi för en dialog, säger Mats Hulth optimistiskt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om