Broklaffarna på Bergnäsbron har i flera fall orsakat olyckor på bron. Nivåskillnaden mellan klaffarna och den övriga beläggningen har varit så liten att det asfaltlager som lagts på bron blivit för tunt. Astfalten har nötts bort och plåt har kommit i dagen. Regndroppar och plåt, det är det samma som halka.
Förra hösten blev läget akut. Vägverket satte upp varningsskyltar, men berättade också att klaffarna ska byggas om och sänkas, så att asfalten kan läggas tjockare.
Projekteringen av arbetet med klaffarna pågår fortfarande, men nu kommer vägverket att plocka bort de rostfria plåtar som ligger på broklaffarna.
– Det är för att vi ska kunna lägga en tjockare och mer slitstark beläggning, säger Ibrahim Coric som är projektledare för arbetet.
Problemet med bron är att den är så smal att bilarna i stort kör i samma hjulspår hela tiden. Slitaget blir stort och efter hand, just på broklaffarna, slits beläggningen ner helt. Under asfalten ligger rostfria plåtar som blir "snorhala" när de blir våta av regn och snö. Men nu ska alltså plåtarna bort.
– Entreprenören garanterar att beläggningen ska hålla i flera år, säger Ibrahim Coric.
På tisdag inleds arbetet och det innebär att bron måste stängas av helt nattetid under åtta nätter. Trafikanterna får ta andra vägar mellan city och Bergnäset efter klockan 21 på kvällen. Under dagtid kommer ett körfält att vara öppet och trafiken regleras med ljussignaler. Gång- och cykelbanorna över bron kommer att vara öppen växelvis. Vid brofästena kommer det att finnas skyltar som berättar om avstängningarna.