Ber om ursäkt för pinsam miss

Patientnämnden tar på sig skulden för att patientuppgifter hamnat på villovägar i Norrbotten.

Ursäkt. Anders Frisk, utredare vid Patientnämnden i Norrbotten, ber om ursäkt för att patientuppgifter av misstag hamnat fel.

Ursäkt. Anders Frisk, utredare vid Patientnämnden i Norrbotten, ber om ursäkt för att patientuppgifter av misstag hamnat fel.

Foto: Eija Dunder

Luleå2016-11-29 12:09

– Felet är vårt. Lyckligtvis handlar det om en kort text som inte går att spåra. Varken sekretessuppgifter eller personuppgifter gick ut, förklarar utredare Anders Frisk.

Missen upptäcktes häromdagen i samband att blanketter för skadeanmälan skickades ut. På den färdigtryckta blanketten fanns redan en kortare text om en vårdskada som uppstått i samband med en operation i Norrbotten.

Anders Frisk uppger att Patientnämnden ibland hjälper anmälarna med att beskriva händelsen samt skadans art. Texten trycks på blanketten som skickas till anmälaren.

Enligt rutinen ska texten sedan raderas, men den här gången gick samma blankett ut till fler personer.

– Det är första gången som det inträffar i Norrbotten. Det är förstås beklagligt. Jag tror att det är två personer som fått blanketten. Vi har bett om ursäkt för det inträffade, men lyckligtvis fanns det inga uppgifter som gör det möjligt att spåra personen.

Kommer händelsen att föranleda några åtgärder?

– Vi kommer att rapportera en avvikelse och även förändra våra rutiner så att det inte kan inträffa igen, utlovar Anders Frisk på Patientnämnden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om