Bensinen rekorddyr

Bensinpriset har satt nytt svenskt rekord med över 14 kronor litern. Bilisterna rasar och Motormännens riksförbund kräver att staten tar en del av smällen. - Vi har världens högsta koldioxidskatt, den kan faktiskt sänkas något, säger Lars-Aarne Nilsson på Motormännen.

SURA KUNDER. "Det är klart att kunderna klagar, men vi kan inte göra något. Vi får inte ett öre extra av den här höjningen", säger Patrik Olofsson på OK/Q8.

SURA KUNDER. "Det är klart att kunderna klagar, men vi kan inte göra något. Vi får inte ett öre extra av den här höjningen", säger Patrik Olofsson på OK/Q8.

Foto: Eija Dunder

LULEÅ2008-06-17 06:00
Prishöjning på bensinen hör sommaren till. Som myggor och foppatofflor.Men så här dyrt har det aldrig varit tidigare.14:09 kronor litern lyder det nya svenska rekordet som alla de stora bensinbolagen delar på.För dieseln är priset 14:79 kronor litern, en ökning med tio öre.På mackarna i Luleå varierar reaktionerna.Hur hög toleransnivå har bilisterna?Vana vid prishöjningar, men var ligger egentligen gränsen?Smärtgränsen visar sig vara töjbar som ett tuggummi och beror på storleken på plånboken.- Vi är förbi gränsen, säger Christer Hackanen i sin gamla Saab.- Vi är inte där än, menar Rune Sletten i sin stora BMW.Bilen får stanna hemma
Christer Hackanen gillar att köra bil. Brukade göra det både till jobbet och på fritiden.Men det var innan bilkörningen blev en lyx. Nu får Saaben ofta stanna hemma.- Jag cyklar ofta till jobbet för att dra ned bensinkostnaden, säger Christer.Den gamla Saaben ser sliten ut. Det är svårt att uppskatta värdet på bilen, men jag tippar på tre fulla tankar. Max.Den skulle nog behövas bytas ut.- Den förbrukar för mycket, en liter milen. Om jag hade råd skulle jag gärna köpa en miljöbil men det är tyvärr omöjligt idag, säger Christer Hackanen, som istället lagt sparpengarna på en ny husvagn.Norrman blir inte skrämd
Men då uppstår ett nytt problem: nu blir ju Saaben fruktansvärt törstig!- Ja, med husvagn baktill drar den två liter milen så det kommer inte bli roligt att tanka i sommar, säger Christer och sätter den geografiska gränsen för husvagnssemestern: Piteå.På Statoil står norrmannen Rune Sletten och tankar.Det krävs onekligen mer än 14 kronor litern för att skrämma än norrman.- Det är ju fortfarande mycket billigare än i Norge, säger han.Rune bor med hustru och barn i Sunderbyn.Familjens bensinbudget ligger på 5.000 kronor i månaden.Han pendlar till Luleå varje dag och den tyska bilen ser väldigt törstig ut.Har du någon smärtgräns, då du kommer att lämna bilen hemma?- Ja, vid 16-17 kronor litern skulle jag fundera på det. Problemet är att man är bekväm, så fort jag ska längre än 100 meter så tar jag bilen. Jag är lat helt enkelt, skrattar Rune Sletten.- Bensinpriset borde inte ligga ett öre över 10 kronor. Det finns många familjer som inte klarar av de här priserna, säger en solidarisk Rune Sletten.Motormännen rasar
På Motormännens riksförbund är man ursinnig över det nya rekordpriset.- Det här är helt tokigt. Människor har redan gjort en stor anpassning och använder bilen mindre. Men det här kommer få stora konsekvenser i bilfamiljernas kassa, säger Lars-Aarne Nilsson på Motermännens Luleåkontor.- Det är inte mycket man kan göra åt de internationella priserna, men vi får inte glömma bort att av literpriset är mer än åtta kronor skatt, säger Lars-Aarne Nilsson som tycker att en del av höjningen borde kunna bekostas genom sänkta skatter.- Vi har ju världens högsta koldioxidskatt i Sverige.Men höjningen är ett faktum och långsiktigt pressas ju priserna hela tiden uppåt. Vad kan man som bilist göra för att dämpa konsekvenserna av prishöjningarna?- Man måste lära sig att köra bränslesnålt, bara använda bilen när man absolut måste och om man har råd bör man också fundera på att byta till en bil som är billigare i drift, säger Lars-Aarne Nilsson, som tror att prishöjningar slår hårdast mot inlandet där det inte finns alternativ till bilen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om