Bensinen regerar även 2030

Kring 2030 kommer användningen av alternativa drivmedel i Sverige att ha ökat. Fast alltjämt tankar vi bensin och diesel i bilarna, bedömer docenten Pål Börjesson. -Om vi lyckats minska utsläppen av koldioxid från biltrafiken med en tredjedel är det mycket bra.

LULEÅ2008-02-25 01:45
Den utvecklingen i landet förutsätter dessutom starka styrmedel, med kraftigt ökad skatt på bensin och diesel och insatser för att stärka alternativa drivmedel, betonar Pål Börjesson, som forskar vid Lunds universitet.År 2030 kommer det inte att vara enstaka bränslen som tankas i bilarna, utan alternativen kommer att vara många.Det blir väl försvårande för biltillverkare, kunder och mackar? Ja, möjligen, men det har förutsättningar att fungera, bedömer Pål Börjesson.Litet genomslag
En bild som tecknats är att bilar drivna via vätgas och bränsleceller är framtiden.Sådana bilar kommer i varje fall till den här tidpunkten inte att ha fått något stort genomslag, menar Pål Börjesson.-Möjligen ser vi då prototyper med bränsleceller, och sak samma med vätgasbilar. Fast de är dyrare och de lösningar som ligger närmare i tid är inte mycket sämre. Det finns mycket kvar att göra i utvecklingen av hybridbilar. Jag tror det blir så att vi kan få se bilar drivna via bränsleceller eller vätgas i städer med väldigt stora luftproblem. De blir mer nischade, säger Pål Börjesson. Hans tro på hybridbilar delas av bland andra Naturvårdsverket.Oljeindustrin och biltillverkare har tidigare stretat emot en radikal växling på drivmedelssidan, men numera inser de att förhållandena behöver förändras, beskriver Pål Börjesson.Bedömningen
Den bild av 2030 som Pål Börjesson ger är följande: Dominerande drivmedel är alltjämt bensin och diesel. Fast förbränningen är mer effektiv och utsläppen lägre.- Som ett sista halmstrå i våra dagar har biltillverkarna satsat på utveckling av dieselbilarna, eftersom de ger lägre utsläpp av koldioxid. Men någon miljöbil blir inte dieselbilarna, säger Pål Börjesson. Hybridbilar kommer det att finnas en hel del av, i olika kombinationer. Det kan finns plug-inhybrider som drivs med biodrivmedel på landsbygden och med elström i städerna. Etanolbilar i Sverige drivs nu i huvudsak via etanol från sockerrörsodling i Brasilien. Det landet liksom USA är starkast på området. En mindre del etanol är från Sverige. Från en andel av två procent 2006 kan etanol som drivmedel i Sverige kring 2030 motsvara 10-15 procent av drivmedelsförsäljningen till bilar. Merparten av detta är då etanol från skogsråvara och en mindre del från jordbruksodling. Biogas växer och av drivmedelsförsäljningen i Sverige 2030 bedöms omkring 5-10 procent utgöras av det bränslet. Ifjol var andelen biogas 0,3 procent. Drivmedel som DME (diesel ur skogsråvara), RME (rapsdiesel) samt metanol och metan (ur skogsråvara) kommer att finnas Renodlade elbilar, som pluggas in i elnätet, finns också då.Vad gäller drivmedel ur jordbruksodling har arealen som kan användas sin begränsning.Etanol och elström
Etanol framställd ur skogsråvara ger lägre utbyte av drivmedel än etanol från jordbruksgrödor. Det hindrar inte användning av skogsbruksetanol, anser Pål Börjesson. Det finns förutsättningar för kombinat, med flera produktioner ur skogsråvara, påpekar han. - Du kan ha etanoltillverkning, produktion av elström-värme och tillverkning av pellet. Kanske gör du mer av det ena. Hur du gör beror på de lokala förutsättningarna.
Antalet miljöbilar i Sverige ökar kontinuerligt.Enligt Vägverket fanns det i januari i år 111.453 miljöbilar i Sverige.Av 170.754 registrerade bilar i Norrbotten var 1.143 miljöbilar. Andelen miljöbilar var 0,67 procent, den lägsta andelen av län i Sverige.Högst andel miljöbilar i landet hade Stockholm, med 4,57 procent av alla inregistrerade bilar i länet.Exakt vad som är en miljöbil diskuteras. Ett mått som riksdagen i Sverige satt upp är att tilldela en miljöbilspremie på 10.000 kronor till de som köper en ny bil som uppfyller vissa fastställda krav:För bilar som drivs med bensin eller diesel, samt för elhybridbilar, är kravet att utsläppen av koldioxid får vara högst 120 gram per km. Dieselbilarna måste dessutom ha partikelfilter som fångar upp sotet.Etanolbilar (fordon som drivs med E85) kan köras på bensin men får då inte ta mer än 9,2 liter bensin per 100 km.Det finns också fastställda krav för biogasbilar.Utsläppskraven förväntas skärpas längre fram i tiden. Fordon måste då ha ännu lägre utsläpp för att få räknas som miljöbilar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om