Bensin-pumpar stängs

Varje vecka anmäls flera tjuvtankningar i Luleå ? men långt ifrån alla åker fast. När lagen inte räcker till får bensinstationerna göra vad de kan för att minska smitningarna. På Statoil Hertsövägen stängs pumpar under natten.

LULEÅ2006-09-06 06:00
Det tjuvtankas för miljoner i Sverige. Varje år kostar bilister som smiter från betalningen de svenska bensinstationerna 50 miljoner kronor. På flera håll i landet vittnar polisen om ett uppenbart samband mellan smitningar och stigande bensinpriser. Samtidigt har man svårt att göra något åt problemet. När anmälan kommer till polisen har bilisten försvunnit för länge sedan och även om bilen fastnat på övervakningskameran är det svårt att bevisa vem som utfört själva tankningen. Flertalet av bilarna som är inblandade i smitningar är falskskyltade eller saknar registreringsskyltar.

Falska registreringar
- Vi har minst en smitning varje vecka. De allra flesta gångerna rör det sig om råsmitningar, de tankar och sedan kör de härifrån. De besvärligaste är de falskreggade bilarna, de är väldigt svåra att få tag på, säger Ulrika Jatko, anläggningsansvarig vid Statoil Hertsövägen.
Där har man vidtagit egna åtgärder för att skydda sig mot de ekonomiska förluster som tjuvtankningarna innebär.
- Vi stänger de två bortre pumparna på natten, säger Ulrika Jatko.
Lappar med ett tydligt budskap sätts upp på de avstängda pumparna - "stängd på grund av ökat antal smitningar". Det händer att kunder med hederliga avsikter ifrågasätter mackens tilltag.
- Det känns jättetråkigt för det är ju kunderna som blir lidande, konstaterar Ulrika Jatko.

Säkerhetsåtgärder
Av förklarliga skäl vill hon inte gå in på alla säkerhetsåtgärder men berättar att man ibland väljer att inte slå på pumparna.
- När personer beter sig misstänksamt slår vi inte på pumpen. Det kan vara att föraren låter bilen stå på, eller att föraren sitter kvar i bilen medan passageraren går ut och tankar. Kommer de in då vi inte slår på pumpen har de hederliga avsikter, annars kör de bara härifrån, säger Ulrika Jatko.
På OKQ8 i Sundsvall har de upprättat en lista över bilar som återkommit flera gånger i samband med smitningar. När bilarna dyker upp på stationen öppnar personalen inte pumparna förrän de har fått betalt. På flera mackar i landet diskuteras nu försöksverksamhet med just förskottsbetalning.
- Det vore önskvärt att man införde förskottsbetalning. Men för att det ska fungera gäller det att alla stationer i Luleå står bakom, det går inte att bara en station inför det. Då väljer nog kunderna de andra, säger Ulrika Jatko.
Men förskottsbetalning tror inte vakthavande polisbefäl Holger Liminga i Luleå på.
- Det verkar vara en jättekrånglig väg att gå. Då går man in och betalar 500 spänn och sedan märker man att det går in ytterligare någon liter... nej det tror jag inte är någon bra idé. Det skulle bli dyrare för oss alla i längden, mackarna skulle behöva utöka sin personal och hela tiden slå av och på pumparna. Då tror jag att betalning endast med kontokort är mycket bättre. Att identifiera sig med kortet i kombination med att man ytterligare ökar kamerövervakningen och gör den än effektivare än den är i dag tror jag är bättre, säger Holger Liminga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om