Begreppet kyla blir en vara
Nu satsas 250 miljoner kronor på nytt laboratorium på Luleå tekniska universitet. Det invigdes i går och ska bli världsledande inom sitt område. - Jag är stolt, sade universitetsrektor Pia Sandvik Wiklund.
Laboratoriet som kallas Fastelaboratoriet har fått sitt namn till minne av professor Rolf Faste, professor i produktutveckling vid Stanford University, vars forskning betytt mycket för Luleå tekniska universitet.
Nu väljer statliga verket för Innovationssystem, Vinnova att tillsammans med olika företag att satsa 250 miljoner kronor på detta laboratorium under en period av tio år.
Ett tredje försök
Tanken är att: "utveckla Fastelaboratoriet till ett världsledande centrum för forskning och utveckling av så kallade funktionella produkter".
- Vad det är ? Det är mycket enkelt. Vi utvecklar en tjänst som bygger på en hårdvaruprodukt, förklarar professor Lennart Karlsson godmodigt som även är föreståndare för Fastelaboratoriet.
Den förklaringen hjälper inte, och inte nästa heller. Han gör ett tredje försök.
- Ta en ICA- handlare, i stället för att köpa frysdiskar till sina kylvaror, så köper han bara själva funktionen kyla, säger Lennart Karlsson.
Säker leverans
Han menar att då kan till exempel ett visst företag som normalt sätt bara stod för försäljning av kyldisken, nu stå för allting, nämligen el och funktion av frysdisken. Då kan det företaget kanske få bättre elpris eftersom det kan handla el till flera olika matvaruaffärer och deras kyldiskar, och matvaruaffärerna vet att de får en säker leverans och funktion av just "kyla", som dessutom produktutvecklas.
- Vinsten på elpriset kan sedan ICA och företaget som levererar funktionen "kyla" dela lika på. Här på laboratoriet jobbar vi med att utveckla och forska kring funktionen, säger Lennart Karlsson.
Fastelaboratoriet på Luleå tekniska universitet blev utvald bland 15 andra till detta projekt, Vinn Excellence Centers för att skapa tillväxt i Sverige.
- Det känns fantastiskt roligt att LTU i så hård konkurrens får möjlighet att ytterligare utveckla vår forskning inom produktutvecklingen, sade Lennart Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!