"Bedrövlig reklam"
Snart är studenten här! Under den vinjetten gör Teknikmagasinet reklam för en hjälm som är prydd med två burkar. "Drick dubbelpipigt med händerna fria."
TEKNIKMAGASINETS STUDENTPRESENTER. Frysform som gör att "vodkan blir riktigt kall". Foto: DAVID JONSSON
Foto: David Jonsson
- Den här reklamen är bedrövlig eftersom den indirekt uppmanar personer under 20 år att dricka sprit.Och näringslivets reklamombudsman Elisabeth Trotzig säger att hon ska granska Teknikmagasinets reklam för att se om den strider mot de etiska regler som gäller för marknadsföring.Miss i korrekturläsning
Pelle Ekman är VD för Teknikmagasinet. Han säger att företaget har betett sig klantigt.- Det är klart olämpligt att ha reklam för studenter som gäller artiklar som handlar om alkohol. Och det var inte vår tanke. Att det blev så här beror på en miss i korrekturläsningen. Det som hänt är att två vinjetter kastats om, en som gällde studenter och en som handlar om "partydags". Vår tanke var att det skulle finnas presenter under vinjetten "Snart är studenten här!"Ekman säger att företaget ska se över sina rutiner för att något liknande inte upprepas.Den reklambroschyr som Teknikmagasinet tagit fram trycktes i 1,3 miljoner exemplar och skickades ut som direktreklam till landets hushåll i helgen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!