BD Pop ska lotsa länets talanger

Popmusiken i Norrbotten ska bli vad Filmpool Nord är för filmen.
Nu ska skivor produceras och spelas in i länet och marknadsföras härifrån.
? Vi ska också försöka arbeta in bra kontakter med skivindustrin i Stockholm, säger Aron Tideström en av projektledarna.

LULEÅ2005-09-01 06:30
Norrbotten ska bli ett varumärke inom popmusiken. Projektledarna bakom BD Pop, Aron Tideström och David Lindmark, är övertygade om att de kommer att lyckas bygga upp en framgångsrik popmusik och skivbransch i länet. De har kontor på Storgatan 30 i Luleå. Snart går de ut med en annons om att alla som vill kan skicka in just sin demokassett, för att kanske bli en av dem som får en chans att utvecklas, spela in sin skiva, få hjälp med musikvideo och marknadsföring det här är första året som projektet är i gång.<br>En klar förebild<br>Tanken är att utvecklingsprojektet ska jobba med sju?åtta artister/band från länet varje år. <br>&nbsp;? Filmpool Nord har varit vår förebild när vi arbetat fram BD Pop, även om vi har betydligt mindre budget är Filmpool Nord. Men vi har tagit efter hur de har organiserat sin verksamhet, hur de jobbat med länets filmare och med sina finansiärer. De har formen som AB och dit är det förstås långt för oss, säger Aron Tideström.<br>Han vet att Norrbotten har potential för det här.<br>&nbsp;? Jag tror inte att ett sådant här projekt hade varit möjligt för tio år sedan men Filmpool Nord har visat att det här är möjligt. Kultur, näringsliv och offentligheten samarbetar på ett helt annat sätt än tidigare. Jag tycker att mycket har förändrats.<br>Om fem år hoppas han att följande har hänt.<br>&nbsp;? Då hoppas jag att vi jobbar med åtta artister/band per år och att tre?fyra av dem har slagit igenom, att det finns tre skivbolag i länet som det går jättebra för, att det finns marknadsförare, att kulturlivet utvecklas vidare och Luleå blir en P3-popstad, säger han.<br>Ger jobb<br>Anledningen till det här projektet är bland annat att förhindra att talangfulla inom musikbranschen lämnar länet. Nu ska de nå framgångarna även via Norrbotten.<br>&nbsp;? Sedan ger det här arbetstillfällen också, säger Aron Tideström.<br>BD Pop ska arbeta med att höja nivån på artisters produkter, bistå med kompetens för musikproduktioner, satsa ekonomiska och tekniska resurser, bygga upp stabila relationer med andra inom musikbranschen, marknadsföra musiken och öka samverkan mellan offentliga, näringslivet och organisationer.<br>Huvudman för BD Pop är Kommunförbundet i Norrbotten. Verksamheten finansieras av länsstyrelsen i Norrbotten, Norrbottens läns landsting, Luleå kommun, Utvecklingskontoret och Kulturförvaltningen samt Vuxenskolan Kiruna.<br>Kan bli många nej<br>Aron Tideström spottar ut den björkpinne han tuggat på under intervjun på kyrkbacken i Luleå, borstar av byxorna, säger att det nog kommer in många demokassetter, men oroar sig för att de nog måste tacka nej till så många, de kan bara ta in åtta band/artister.<br>katarina.karlsson@kuriren.com<br>0920/ 376 23
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om