Bättre service när polisens hjärta flyttar
I dagarna flyttar polisens länskommunikationscentral, LKC, in i nya lokaler i Luleå. Flytten innebär ny modern teknik för personalen - och bättre tillgänglighet för allmänheten. - Jag är helt säker på att det här kommer att ge kortare svarstider, säger Eva Högfeldt Petterson, chef för LKC.
NY TEKNIK. Hjärtat i den operativa polisverksamheten är länskommunikationscentralen (LKC). Därifrån styrs polisresursen över hela länet. I oktober flyttar LKC in i nya lokaler samtidigt som ny teknik tas i drift.
Foto: Petra Isaksson
- Dels så innebär flytten bättre lokaler och bättre utrymme. Men tanken är också att visa att det här en länsgemensam resurs. Länskommunikationscentralen har haft mycket samarbete med Luleå tidigare men i och med flytten markerar vi att det här en resurs för hela länet, säger Eva Högfeldt Petterson.Lokalerna, som tidigare inrymde polisens IT-avdelning, kommer att erbjuda operatörer och vakthavande befäl en modernare arbetsmiljö. Stefan Källström, sambandsansvarig vid polismyndigheten i Norrbotten, berättar att ergonomiska möbler, bra belysning och ventilation är viktiga delar i en "24/7-miljö" som LKC är. I de nya lokalerna kommer fler operatörer att få plats, vilket också kommer att märkas utåt. - Det här kommer att medföra en kapacitetsökning. Vi kommer att kunna hantera fler ärenden samtidigt, säger Stefan Källström.Eva Högfeldt Petterson är också säker på att flytten kommer att märkas utanför polishusets väggar.- Absolut! Allmänheten kommer att få ännu snabbare service. Jag är helt säker på att det här kommer att ge kortare svarstider, säger hon.Utöver nya lokaler och fler operatörer utrustas LKC med ny modern teknik som ska underlätta arbetet. En av väggarna inne i det stora rummet på fjärde våningen i polishuset täcks av en stor videoskärm. På en karta över länet kan personalen i rummet följa alla patruller som är i tjänst ute i länet. - Vi ser var de befinner sig och det är en säkerhetshöjande åtgärd för alla ute på fältet. Den här kommer vi ha framme dygnet runt, säger Stefan Källström.Visuell kontakt
En annan del av videoväggen visar bilder från övervakningskameror i bland annat arresten. LKC ska i framtiden kunna ha visuell kontakt med medborgare ute i länet som är behov av hjälp. Via en porttelefon och en övervakningskamera vid en obemannad polisstation ska en medborgare kunna ta kontakt med polisens operatörer och exempelvis visa upp en eventuell skada. - Vi kommer att få ett allt större behov av kameraövervakning, säger Stefan Källström.
Hjärtat i den operativa polisverksamheten är länskommunikationscentralen (LKC). Därifrån styrs polisresursen över hela länet. I oktober flyttar LKC in i nya lokaler. Samtidigt tas ny teknik i drift som ska underlätta deras arbete.Foto: PETRA ISAKSSON
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!