"Bättre satsa på E 4"

Professorerna är inte övertygade om nyttan med Norrbotniabanan. - För 23,5 miljarder kronor får du mycket universitet, beskriver Lars Westin.

i fokus. Kommunikationspolitiska rådet startar nu en aktion för att för få igång investeringarna kring Norrbotniabanan.

i fokus. Kommunikationspolitiska rådet startar nu en aktion för att för få igång investeringarna kring Norrbotniabanan.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2010-09-18 06:00
Han är professor vid Centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet, och imponeras inte av de samhällsekonomiska beräkningar som gjorts.- Jag är inte är motståndare och jag är inte politiker utan forskare och säger att vi inte gjort någon undersökning av lönsamheten men av vad andra kommit fram till är jag inte övertygad om att järnvägen skulle vara mycket lönsam.Han pekar på det han anser avgörande; vinsten med ny järnväg ställt mot investeringskostnaden och därefter jämförelser med vad man kan få istället.- Det är alltför sällan man ställer satsningar mot varandra, till exempel utbildning mot järnväg. Kanske är det bättre för Norrland att satsa på bra utbildningar åt ungdomar, beskriver han.Ett problem för järnvägsprojektet är att det bor så litet folk i berörda områden.- Bäst lönsamhet finns på sträckan Piteå-Luleå, där det bor mer folk. Svagast är den långa sträckan Skellefteå-Umeå.Om det är en godsjärnväg bör man diskutera om inte industrin ska vara med i investeringen, menar han. Är järnvägen lönsam så har de ju motivet.Bättre rusta upp
Åke E Andersson, professor i nationalekonomi vid Jönköpings internationella handelshögskola, menar att det normalt är bättre att rusta rusta upp gammal järnväg jämfört med att bygga ny. Någon undersökning i vad mån det gäller Norra Stambanan kontra Norrbotniabanan har han inte. Banverket konstaterade tidigare att ombyggnad av Stambanan blir väldigt dyr.Bygg nytt
Den bästa lösningen är enligt Åke E Andersson emellertid att låta lastbilarna köra godset på en välrustad E 4 i stället för att skicka godset på Norrbotniabanan.- Ekonomiskt är E 4 bästa lösningen. Du underlättar också lokalisering till även mindre kommuner. Med en satsning på Norrbotniabanan dras lokaliseringar till stora städer med godshantering. Med lastbil kör du ända till dörren, säger han. Sedan har du utsläppen från vägtrafiken, det man kan hoppas på där är tekniken, resonerar Åke E Andersson.I valet av investeringar förordar däremot Bo-Lennart Nelldal, professor i tågtrafikplanering, en järnväg där största marknaden finns, alltså längs kusten.- Långsiktigt är det bäst att bygga ny bana.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om