"Bättre satsa på E 4"
Professorerna är inte övertygade om nyttan med Norrbotniabanan. - För 23,5 miljarder kronor får du mycket universitet, beskriver Lars Westin.
i fokus. Kommunikationspolitiska rådet startar nu en aktion för att för få igång investeringarna kring Norrbotniabanan.
Foto: Andreas Wälitalo
Åke E Andersson, professor i nationalekonomi vid Jönköpings internationella handelshögskola, menar att det normalt är bättre att rusta rusta upp gammal järnväg jämfört med att bygga ny. Någon undersökning i vad mån det gäller Norra Stambanan kontra Norrbotniabanan har han inte. Banverket konstaterade tidigare att ombyggnad av Stambanan blir väldigt dyr.Bygg nytt
Den bästa lösningen är enligt Åke E Andersson emellertid att låta lastbilarna köra godset på en välrustad E 4 i stället för att skicka godset på Norrbotniabanan.- Ekonomiskt är E 4 bästa lösningen. Du underlättar också lokalisering till även mindre kommuner. Med en satsning på Norrbotniabanan dras lokaliseringar till stora städer med godshantering. Med lastbil kör du ända till dörren, säger han. Sedan har du utsläppen från vägtrafiken, det man kan hoppas på där är tekniken, resonerar Åke E Andersson.I valet av investeringar förordar däremot Bo-Lennart Nelldal, professor i tågtrafikplanering, en järnväg där största marknaden finns, alltså längs kusten.- Långsiktigt är det bäst att bygga ny bana.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!