Båtfolket säger nej

Bron gör mer skada än nytta - det anser båtklubbarna om bron över Tjuvholmssundet.  - Mycket pengar för något som tillför så lite för så få, säger Hans Kempén, ordförande i LSS.  Men de bofasta på Sandön vill ha bron.  - Det är nu eller aldrig, säger Reijo Tuhkanen.

JA TILL BRO. Reijo Tuhkanen och Rudolf Grym på Sandön välkomnar en bro till fastlandet.

JA TILL BRO. Reijo Tuhkanen och Rudolf Grym på Sandön välkomnar en bro till fastlandet.

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2008-09-10 06:00
I årtionden Luleå kommun planerat att bygga en bro mellan fastlandet och Sandön över det smala Tjuvholmssundet. Problemet har varit sjöfarten men sedan 1998 är Tjuvholmssundet inte längre en allmän farled för handelsfartyg. Kommunens ansökan om att få bygga en öppningsbar gång- och cykelbro över sundet ligger hos miljödomstolen. Men båtfolket gör tummen ned. I sitt yttrande till miljödomstolen slår man fast att "detta projekt anser vi har en mycket negativ påverkan på båtlivet i Luleå skärgård". Bakom yttrandet står Luleå segelsällskap (LSS), båtklubben Neptun, Norrbottens seglarförbund, Bottenvikens båtförbund samt regionala sektioner från Svenska kryssarklubben och Segelfartygsföreningen. Mätning av trafiken
Hans Kempén från LSS säger: - Bron blir en stor inskränkning av en viktig farled. Vi ifrågasätter om bron tillför något, det vore annat om man tänkte bygga en bilbro. Men en cykelbro åtta kilometer från Luleå, det är dessutom en mil ytterligare innan man når Klubbviken. Vem ska nyttja den? Kempén tror att det kommer att passera fler människor under bron än över. Han förstår att den fasta befolkningen på Sandön, ett 30-tal personer, behöver en bro under den besvärliga förfallotiden men säger: - Det är mycket pengar för något som tillför så lite för så få. Just nu genomförs en mätning av antalet båtar som passerar Tjuvholmssundet, detta på kommunens initiativ. Bron planeras bli fyra meter hög och det innebär att många små fritidsbåtar smiter under utan broöppning. - Det är ju konstigt att man först tar beslut om att bygga bron och sedan undersöker hur stor trafik det är genom sundet, kommenterar Kempén. Mätningen är inte klar berättar projektledaren Jeanette Lestadius på Luleå kommun men säger att siffrorna tyder på att trafiken är större än man trott. Mätningen, som ska pågå till i början av oktober kan också genom sensorer avgöra hur stor andel av de båtar som passerar sundet skulle behövt broöppning. Delade meningar
Inte ens på Sandön är entusiasmen över bron total. De 30-talet bofasta välkomnar bron. - Ja, den behövs - särskilt vid förfallotiden - då är det förenat med livsfara att åka över sundet, säger Reijo Tuhkanen, sandöbo, men tillägger: - Det förutsätter att den byggs så att den inte stör båttrafiken, då blir det ingen bro. Han och ögrannen Rudolf Grym är överens om detta. De berättar också att vägen på Sandön, som i dag är av mycket varierad kvalitet, ska förbättras. Bland annat för att fritidsanläggningen vid Klubbviken planerar att skjutsa dit besökare som tagit sig över gångbron. På Sandön finns dock även cirka 240 stugägare och där råder delade meningar. - Alla vill inte ha bron men när är alla överens, säger Reijo Tuhkanen. Öborna har inget emot att bron står öppen för det mesta, de menar att de är vana vid att passagen över sundet tar en stund. - Jag är beredd att vänta en 20 minuter varje gång. Men bron måste byggas nu, blir det inte en bro nu blir det aldrig, säger Tuhkanen.
Bron över Tjuvholmssundet får endast passeras av fotgängare och cyklister. Bron blir fyra meter hög och öppningsbar, öppningen beräknas till nio meter. Segelbåtar, turbåtar (Laponia, Kungsholm, MS Favourite m fl.) samt större motorbåtar måste ha broöppning för att passera. Båtklubbarna ser helst att brobygget inte blir av men ställer följande krav om den ändå byggs: Ett signalsystem så att ankommande båtar ser om bron är öppen eller stängd redan på fritt vatten utanför sundet. Bryggor på ömse sidor bron där båtar kan invänta broöppning, sundet är strömt och detta är ett säkerhetskrav. Bron ska vara öppen för det mesta och stängd bara på fasta tider och i korta perioder. En stängning ska kunna blockeras för att inte hindra utryckning av räddningsbåtar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!