Båtfolket pratade toatömning och köer

Toatömning och kösystem för båtplatser.Det var de två stora frågorna då Bottenvikens båtförbund hölls årsmöte i helgen.

Gemensamt kösystem. Norrbottens båtförbund vill att man inför ett gemensamt kösystem för  båtplatser i varje kommun. I dag kan man stå i kö till flera olika hamnar och då blir det verkliga behovet felaktigt.

Gemensamt kösystem. Norrbottens båtförbund vill att man inför ett gemensamt kösystem för båtplatser i varje kommun. I dag kan man stå i kö till flera olika hamnar och då blir det verkliga behovet felaktigt.

Foto: Linda Wikström

Luleå2014-03-23 16:42

Drygt 40-talet deltagare från 13 olika båtklubbar, runt om i länet, var samlade till helgens årsmöte i Luleå. Totalt representerar båtklubbarna ungefär 4.000 medlemmar.

Då det gäller tömningen av toaletter så handlar det om en ny miljölag som träder i kraft den 1 april nästa år. En lag som säger att båtar med toalett måste ha en latrintank som töms i hamn. Något som dels kräver att många båtar måste byggas om, men också att det måste byggas latrintömningsstationer i hamnarna.

Båtfolket har inte heller varit särskilt glada över det nya lagkravet eftersom de anser att det som släpps ut från fritidsbåtarna är så små mängder att det inte har någon miljöpåverkan överhuvudtaget.

– Men nu har vi en lag och då måste vi se till att följa den, säger Sten Olsson,Piteå, ordförande för Bottenvikens båtförbund.

För hamnföreningarna, som sköter hamnarna, innebär kravet på latrintömningsstationer ganska stora kostnader. Nu behöver det inte finnas en tömningsstation i varje hamn, utan det här är något som hamnföreningarna kan samarbeta kring. Däremot måste de ha en avfallsplan och hänvisa var man kan tömma sin avloppstank.

– Tanken med att ta upp den här frågan på mötet är att få båtklubbarna att prata med varandra. Diskutera om var det är lämpligast att ha tömningsstationen, påpekar han.

Som exempel berättar han om Piteå, där det finns 15-20 hamnföreningar. Där är det ungefär 800 meter mellan Svinöra och Renö hamn. Där har man kommit överens om att det är bättre att bygga tömningsstationen i Renö hamn eftersom den är landfast.

– Tanken är att man sedan ska vara med och bidra och dela på kostnaderna, säger Sten Olsson.

En annan fråga som diskuterades var frågan om ett gemensamt kösystem för båtplatser i de olika hamnarna i kommunerna.

– Som det är nu så kan man säga att det finns 700 som står i kö för en båtplats i en kommun. Men trots att man bara behöver en plats så står man i kö hos flera olika hamnföreningar och då blir det fel, förklarar han.

Tanken på ett gemensamt kösystem i varje kommun applåderades av de som var med på mötet. Bottenvikens båtförbund ska nu driva frågan vidare.

– Hur det sedan ska lösas praktiskt är en uppgift vi kan ta på oss. På Lidingö har man infört det här och kan de så kan vi, säger Sten Olsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!