Båten ska vara färdig på hundraårsdagen

Den nästan 100 år gamla båten ska bli ansiktet utåt för Föreningen Allmogebåtar Luleå. De ska bara renovera klart den först.

Champagne. Redan nu står en flaska bubbel i föreningens kylskåp och väntar på Madelons hundraårsdag och sjösättning.

Champagne. Redan nu står en flaska bubbel i föreningens kylskåp och väntar på Madelons hundraårsdag och sjösättning.

Foto: Petra Älvstrand

Luleå2017-07-10 05:00

I en båtrenoveringshall på Granudden står segelbåten Madelon eller grevinnan som den också kallas. Den nästan tolv meter långa båten gör att hallen känns trång. En mängd maskiner, verktyg och ritningar skvallrar om att det pågår mycket aktivitet där om dagarna. Föreningen Allmogebåtar Luleå siktar på att den ska vara redo för sjösättning på hundraårsdagen. Skrovet är klart. Nu återstår inredningen. På måndagar och onsdagar samlas medlemmarna och fixar med sina båtar. Övriga dagar kommer medlemmarna spontant. Det är 4-5 personer som renoverar Madelon.

Allmoge är ett begrepp som härstammar från det nordiska bondesamhället. Allmogebåtar kallas bruksbåtar gjorda av trä som användes till husbehov som fiske, jakt eller transport.

Madelon byggdes 1919 på Ängholmsvarvet i Göteborg. På den tiden betraktades den som en riktig lyxbåt.

– Den var ursprungligen en tävlingsbåt för segling, lite som en formel 1-bil. Det var bara överklassen som hade råd med den här typen av båtar, berättar Daniel Hornberg, ordförande i Föreningen Allmogebåtar Luleå.

Tillverkaren gav skärgårdskryssaren till sitt barnbarn i födelsedagspresent. Efter en lång historia med flertalet olika ägare hamnade Madelon i Luleå. Motvilligt tog föreningen över den.

– Vi blev mer eller mindre påtvingade Madelon. Vi ville inte ha den egentligen. Den hör inte till vår nisch, berättar Sven Olov Hederyd, medlem i Föreningen Allmogebåtar Luleå.

Väl inne i verkstaden ångrar de inte att de tog emot gåvan.

– Madelon är spännande att jobba med. Den är speciell, säger han.

2019 fyller Madelon tresiffrigt.

– Det blir en gedigen sjösättning med champagne, säger Sven Olov Hederyd.

Båten är byggd av furu och mahogny. I dag skulle den kosta omkring fem miljoner kronor att bygga.

– Det märks att den tidigare ägaren har börjat renovera båten men kastat in handduken, säger Daniel Hornberg.

Föreningen Allmogebåtar Luleå har nära 100 medlemmar. Bland medlemmarna finns både män och kvinnor i alla åldrar. Föreningen arbetar för att bevara gamla byggmetoder från den norrländska kustkulturen. De vill även värna om Luleås sjöhistoria, och framför allt ha roligt tillsammans.

– Allmogebåtar är ett hantverk som funnits i flera hundra år. De väcker känslor och nostalgi hos många, säger Sven Olov Hederyd.

Föreningen Allmogebåtar Luleå

Föreningen är en del av den rikstäckande organisationen Föreningen Allmogebåtar. Luleås förening är den största i Sverige.

Föreningen Allmogebåtar Luleå har nästan 100 betalande medlemmar.

Medlemsavgiften är 200 kronor per år. Medlemmarna har tillgång till föreningens båtar, verkstad och utrustning. Mellan varandra utbyter de erfarenheter och goda råd om träbåtars skötsel och renovering.

Ofta får föreningen gåvor i form av båtmotorer, ibland fungerande och ibland inte. I nuläget har de över hundra stycken som de hoppas ska komma till användning framöver.

Renoveringen av Madelon beräknas kosta ungefär 100 000 kronor.

Föreningen finansierar renoveringen genom medlemsavgifter och pengar de tjänar på årliga aktiviteter som till exempel lotterier och kurser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om