Barn i behov av stöd
Eleverna på särskolan behöver hjälp - mycket hjälp. En del behöver dessutom lära sig saker som är självklara för andra, så som att klä på sig. Om ingen finns där för att hjälpa dem blir det brister i kunskap och utveckling. Besparingar på dem som hjälper planeras.
Foto:
Amanda Lehto är 14 år. För tillfället lägger hon ett pussel där hon lär sig vilka saker som hör ihop, strumpan och foten till exempel, ett annat pussel hon arbetat med går ut på att lära sig vad som hör ihop med hjälp av känseln. Monica Blomstedt säger att till hösten hoppas de på att Amanda ska kunna börja blissa, i dagsläget talar hon med hjälp av teckenspråk. Att blissa innebär kortfattat att personen i fråga gör sig förstådd genom att peka på olika symboler. Syftet är att användaren ska bli mer självständig, i en affär exempelvis kan personalen sällan teckenspråk.- För att Amanda ska kunna blissa krävs det att vi går en utbildning. Sådana möjligheter minskar om personalstyrkan minskas. Redan nu är utbildningar kännbart, säger Monica Blomstedt.Jobbar metodiskt
I träningsklass går elever som inte klarar av målen i grundsärskolan. Främst handlar det om att klara det dagliga livet, det vill säga vardagsträning. Saker som att klä på sig och hur hygienen ska skötas måste läras in. Vid arbetsbänken bredvid sitter 15-årige Anton Nenämaa. Så länge specialpedagogen Maria Fors sitter intill och hjälper honom jobbar han metodiskt med sin uppgift, men när hon måste gå och hjälpa en annan av klassens elever avtar arbetet och han blir sittande, något som han inte är ensam om.- Våra elever behöver mycket en mot en-hjälp. Flera av dem har ingen egen drivmotor och kan inte fortsätta med sin uppgift om ingen pushar dem. När de blir sittande får de inte den kunskap de behöver, det resulterar i stora brister i elevernas kunskap och utveckling, säger Monica Blomstedt.Eleverna tränas också på att fungera i det sociala livet, på schemat finns uppgifter som att gå på teater eller bio och att åka buss, exempelvis. Syftet är att öka deras möjligheter att komma ut i samhället.- Vi var med i en dansföreställning på Dansens dag vilket var jättebra träning, berättar Monica Blomstedt.Efterlyser besök av politiker
Maria Fors jobbar även i en grundsärskoleklass. Hon förklarar att även fast eleverna där ligger på en högre nivå så behöver de ändå jättemycket hjälp.- Det känns som om politikerna bara tar ställning till pappersmaterial. Frånsett en kontaktpolitiker som var här i höstas och en annan politiker som var här för flera år sedan har ingen besökt oss. Särskolan är en sådan speciell verksamhet att jag tror att det vore bra om de kom hit för att se att det kostar mer att driva en särskola. Det är nog lättare att besluta om neddragningar när man inte vet vad man beslutar om, säger Maria Fors.
Särskolans budget föreslås minskas med 4,5 miljoner kronor, åtgärder ska genomföras i två etapper och uppnå full effekt 2010. I utredningsdirektivet uppmanades särskolechefen att i första hand utreda konsekvenserna av att minska antalet anställda. I andra hand en avveckling av rektorsområdet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!