Bara de rika fick äta sig mätta

Inget var sig likt i matsalen på Hedskolan i Luleå på onsdagen.  Som en del av undervisningen i mänskliga rättigheter (MR) lät personalen slumpen dela upp eleverna i två grupper - en rik och en fattig. - Jag hade tur och blev rik. Nu får jag nog mer och bättre mat, säger Sara Maltane, årskurs fyra, nöjt.

TORRT OCH LITE. Den här killen hörde till de fattigas skara och han gjorde sitt bästa för att få i sig de torra riskornen. Foto: Roland S Lundström

TORRT OCH LITE. Den här killen hörde till de fattigas skara och han gjorde sitt bästa för att få i sig de torra riskornen. Foto: Roland S Lundström

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2008-11-13 06:00
Alla som såg på TV på 1970-talet minns den vansinnigt populära amerikanska serien De fattiga och de rika (Rich man, poor man) med Nick Nolte och Peter Strauss i huvudrollerna.På Hedskolan (F-6) fick barnen på onsdagen uppleva hur det verkligen känns att vara fattig respektive rik, i alla fall för en stund. Samtliga 150 elever fick delta i experimentet utan att i förväg ha en aning om vad som väntade.Flest fattiga
När barnen kom in i skolans matsal fick de dra en lapp. På 20 procent av lapparna stod det RIK och på de övriga 80 procenten blev man informerad om att man var FATTIG.- Vi ville inreda våra egna MR-dagar med det här. Vi vill att barnen ska få veta hur det ser ut i världen och de som blev fattiga fick känna på hur det känns att gå med magen tom ett tag, säger Susanne Selberg, klasslärare för årskurs sex.Stående mat
De rika barnen på Hedskolan fick sätta sig ned vid ett bord som var dukat. På bordet fanns saft, sallad, bröd, smör och rivna morötter. Efter en stund kom kökspersonalen in med varmrätten och den femtedel av barnen som dragit vinstlotten kunde smörja kråset.- Jag känner mig som en kung men samtidigt känns det lite konstigt, säger William Holmström, årskurs fyra.Den stora majoriteten av alla barn på skolan fick gå till en annan del av matsalen och där serverades de ris och vatten. Dessa "delikatesser" fick de inmundiga stående.- Det är tråkigt att vara fattig. Man blir ledsen och avundsjuk på de rika, säger Benjamin Islam Morino, årskurs fyra, som inte alls gillade det som serverades.Slumpen utsåg Jonatan Lundström, årskurs fem, till en av de många som fick suga på ris och skölja ned kornen med vatten.- Jag är en fattiglapp och det är inte trevligt. Det skulle vara uselt att ha det så här varje dag, säger han.Värderingar
Under torsdag och fredag kommer barnen på Hedskolan att få lära sig mer om mänskliga rättigheter. - Det kommer att handla om värderingar och om vad som är viktigt. En föreläsare som varit i Afrika kommer att visa bilder och berätta för barnen, berättar Selberg.Andra programpunkter är filmvisning, olika spel och en vattenlek.- Barnen får ta med sig varsitt kärl och sedan promenerar vi till Sundet i Gäddvik och hämtar vatten. Tanken är att barnen ska hälla upp allt vatten de bär tillbaka till skolan och att vi ska mäta hur mycket det blir och om det ens är tillräckligt för en enda människas dagsbehov.
Fotnot:
Det knorrades en hel del bland barnen som inte fick äta sig mätta - vissa av de mindre barnen blev till och med så ledsna att en och annan tår trillade - men ingen av dem behövde gå hem hungriga eftersom det serverades varmkorv på skolan på eftermiddagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om