Banverket förlorade anbudsstriden

Svensk Banproduktion AB vann anbudet med sina 110 miljoner kronor gällande underhåll på Norra Stambanan. Banverket Produktion hamnade vid sidan av spåret.
Det skiljde hela 28 miljoner mellan anbuden.
? Jag är mycket förvånad över prisbilden, säger Leif Hedlund, chef för Banverket Produktion Nord.

LULEÅ2003-11-05 06:30
Vägverket konkurrensutsätter som bekant vägunderhållet. Banverket är på väg att göra likadant när det gäller skötseln av järnvägsanläggningarna i Sverige. Omställningen för Banverkets del sker etappvis.<br>I Norrbotten har hittills ett anbudsförfarandet genomförts. Det gällde Haparandabanan, där dock ?hemmalaget?, Banverket Produktion Nord, tog hem spelet.<br>På tisdagen blev den hittills största upphandlingen i Norrland klar. Totalt gäller den 280 kilometer järnväg: Norra Stambanan Bastuträsk?Boden, cirka 170 kilometer, Bastuträsk?Skelleftehamn, 60 kilometer samt Älvsbyn?Piteå, 50 kilometer.<br>Banverket Produktion Nord, Skanska och Svensk Banproduktion hade lagt in anbud.<br>Vann överlägset<br>Sistnämnda vann överlägset.<br>Det femåriga anbudet låg på 110 miljoner kronor, 20 procent eller 28 miljoner kronor under de två andra.<br> ? Jag är mycket förvånad över prisbilden, säger Leif Hedlund. Det måste jag säga. Vi hade ett mycket pressat pris i det anbud som vi lade. Fast det där är ju en affär mellan beställaren entreprenörerna.<br>Man kan på sätt och vis säga att banunderhållet har fått sitt Connex. Som bekant närmast chockade Connex omvärlden och Tågkompaniet genom sitt låga anbud på Norrlandstrafiken.<br>Kontraktet mellan Banverkets Norra Banregion och Svensk Banproduktion löper på fem år. Dessutom finns en option på ytterligare två år.<br> ? Kontraktet gäller totala underhållet, alltså bana, signaler, elkraft och teletrafik, berättar Kent Antonsson, underhållschef på Banverkets Norra Banregion. Kriterierna för vår utvärdering har varit pris, genomförandeplaner och referenser. Det som mest skilde de tre anbudsgivarna åt var priset.<br>Tanken är att konkurrensutsättningen ska leda till billigare underhåll.<br>Upphandlingar stundar<br>Ytterligare upphandlingar stundar. Inom Norra Banregionen står stambanedelen Bastuträsk?Långsele inklusive Umeå? Holmsund på tur liksom Mellansel?Örnsköldsvik. Och inte att förglömma, den 50 mil långa Malmbanan. Upphandlingen sker under närmaste två åren.<br>Tidigare upphandlingar från extern entreprenör har fungerat bra, enligt Banverkets informatör Hans Gothefors.<br>Finns några risker när man tar anbud från entreprenörer ?utifrån?? Det handlar ju om säkerhet med signaler och annat?<br> ? Nej, vi kollar upp hela tiden att de uppfyller våra krav på säkerhet. Annars får de inte komma på våra spår.<br>Ta upp en diskussion<br>Leif Hedlund omtalar att han inte hört något om övertagande av personalen inom Produktion Nord från nye entreprenören. Men han säger sig vara ?intresserad av affärer?, trots motgången i upphandlingen.<br> ? Vi har för avsikt att ta upp en diskussion med Svensk Banproduktion för att höra om de är intresserade av oss som underentreprenör. <br>Kuriren sökte på tisdagen utan framgång VD för Svensk Banproduktion, Robert Röder.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!