Banverket får tummen upp

Ännu ett delmål är nått i arbetet för Norrbotniabanan. Banverket har fått godkänt för sitt sätt att utreda hur miljön påverkas vid olika bansträckningar.

LULEÅ2009-06-03 20:12
Banverket har utrett hur miljön påverkas vid olika alternativ för Norrbotniabanans sträckning från E4 söderifrån och in till Luleå. Länsstyrelsen ger tummen upp för hur miljökonsekvensbeskrivningen gjorts. Därmed har ett viktigt steg i processen klarats av. Projektledare Malin Fahller säger att områden kring centrala Luleå getts särskilt fokus i utredningen. I dagsläget har tre huvudalternativ sållats fram gällande etappen från Södra Gäddvik och in mot Luleå.-  De olika alternativen i järnvägsutredningen påverkar stadsbilden, odlingsmiljöer, boende, känslig mark och friluftsliv på olika sätt. Nu är det klargjort hur det ser ut för varje alternativ, säger Fahller.Att miljöpåverkan klargjorts betyder inte att länsstyrelsen tar någon ställning till miljöpåverkan som sådan, utan bara att Banverket får godkänt för sitt jobb och kan fortsätta.Därmed går arbetet vidare med att se på olika samhällseffekter beroende på hur bansträckningen görs. - Det kan gälla samhällseffekter som hur lång restid olika alternativ innebär för de resande, och den utredningen görs till hösten, säger Malin Fahller. Under hösten vill projektgruppen också ställa ut järnvägsutredningen för att få in synpunkter. Informationsmöten för allmänheten ska hållas, liksom tidigare under processen. När både miljö- och samhällseffekter utretts skickas utredningen iväg på remiss. Först då, med möjlighet att jämföra förslagens olika utfall, blir det möjligt att fatta beslut om vilket alternativ för bansträckning som ska gälla. Därefter går arbetet in i en ny fas - järnvägsplanen, där dragningen läggs fast i detalj.
Norrbotniabanan är en 27 mil lång järnväg mellan Umeå och Luleå. Banan förstärker godstrafiken och gör persontrafik med halverade restider mellan norrlandskustens städer möjlig.Tre alternativ för sträckan E4 söderifrån in mot Luleå finns:Det så kallade västra alternativet följer E4 vid Gäddviksbroarna mot Notviken, bildar en triangel med avstickande trafik mot Boden och persontrafik som styr in mot Luleå stad.Ett förslag går mot flygplatsen i Kallax men svänger av innan flygplatsen med bro över Gråsjälfjärden och når fast mark nära Cementa. En triangel bildas där en sträcka går ut mot SSAB och en går in mot järnvägsstationen i stan.Det tredje alternativet kommer via Gäddvik, går förbi flyget och får eventuellt en hållplats där, vidare till Hamnholmen via en kortare bro än i förra alternativet. Bron når land vid gamla SSAB-kajen och stryker mellan Svartöstans bebyggelse och SSAB på sin väg in mot järnvägsstationen i stan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!