Banverket får tummen upp
Ännu ett delmål är nått i arbetet för Norrbotniabanan. Banverket har fått godkänt för sitt sätt att utreda hur miljön påverkas vid olika bansträckningar.
Norrbotniabanan är en 27 mil lång järnväg mellan Umeå och Luleå. Banan förstärker godstrafiken och gör persontrafik med halverade restider mellan norrlandskustens städer möjlig.Tre alternativ för sträckan E4 söderifrån in mot Luleå finns:Det så kallade västra alternativet följer E4 vid Gäddviksbroarna mot Notviken, bildar en triangel med avstickande trafik mot Boden och persontrafik som styr in mot Luleå stad.Ett förslag går mot flygplatsen i Kallax men svänger av innan flygplatsen med bro över Gråsjälfjärden och når fast mark nära Cementa. En triangel bildas där en sträcka går ut mot SSAB och en går in mot järnvägsstationen i stan.Det tredje alternativet kommer via Gäddvik, går förbi flyget och får eventuellt en hållplats där, vidare till Hamnholmen via en kortare bro än i förra alternativet. Bron når land vid gamla SSAB-kajen och stryker mellan Svartöstans bebyggelse och SSAB på sin väg in mot järnvägsstationen i stan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!