Banplanerna lever

Det är bara för nya järnvägen i Pajala och för Norrbotniabanan som staten kräver medfinansiering av näringslivet - det slogs fast vid en hearing i Luleå.

BANAN LEVER. Tomas Gustafsson på Trafikverket har inga planer på att lägga ned planering för att bygga ny järnväg från Umeå till Luleå. "Vi ligger bra till", säger han på en hearing om banan i Luleå.

BANAN LEVER. Tomas Gustafsson på Trafikverket har inga planer på att lägga ned planering för att bygga ny järnväg från Umeå till Luleå. "Vi ligger bra till", säger han på en hearing om banan i Luleå.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2010-04-27 06:00
Transportplanen för Sverige fram till 2021 är fastlagd och Norrbotniabanan finns inte med. Men loppet är inte kört, det menar i alla fall Trafikverket. Där fortsätter man att planera och arbeta för att förlänga järnvägen vidare från Umeå till Luleå.- Vi vill inte sitta fast i en enkelspårig, krokig, backig järnväg, säger Tomas Gustafsson på Trafikverket och avser då stambanan.Och han menar att det finns goda förutsättningar, trots allt.- Vi ligger bra till, säger Gustafsson.Han får medhåll av kollegan Bengt Jonsson som säger att när de två sista av sex järnvägsutredningar är klara så är det dags att söka tillstånd för projektet.- Man söker inte tillåtlighet om man inte avser att bygga, säger Jonsson.Detta gör de två vid en hearing om järnvägsprojektet som arrangeras av Norrbottens handelskammare. Intresset är stort från det lokala näringslivet och frågorna många. Bland annat om finansieringen; i transportplanen ingår ett uppdrag till Trafikverket att komma igång med sträckan Piteå-Skellefteå och då med hjälp av "medfinansiering" från industrin.Finns det andra projekt i landet med samma krav, lyder frågan från publiken.- Nej, endast i Pajala, tvingas Jonsson medge.Och det har aldrig funnits, medfinansiering betyder normalt vägavgifter, EU-stöd, trängselskatter och kommunala pengar.- Rena industripengar finns inte, slår Tomas Gustafsson fast och avlivar den myten.Elisabeth Sinclair på Norrbotniabanan berättar dock att vid ett möte mellan näringsdepartementet och den samlade industrin i norra Sverige 14 april så talades det klarspråk - banan måste byggas.- Och då säger departementet att ni kan visa vad ni kan göra men reda pengar är inte något krav, säger Sinclair.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om