Banan allt mer i fjärran

Norrbotniabanan står inte klar förrän omkring 2030, bedömer Gunnar Kajander, i riksstyrelsen för Järnvägsfrämjandet.
? Det finns inte kraft nog här uppe för att pusha fram ett bygge.

LULEÅ2005-08-10 06:30
Han borde vara optimist för järnvägens skull, Gunnar Kajander från Luleå, som förutom att vara ledamot i styret av Järnvägsfrämjandet är ombud för organisationen i norra Sverige. Fast han är skeptisk till löftena om bygget av Norrbotniabanan.<br>&nbsp;? Jag tror inte det kommer igång 2010, som det sagts, men är glad om jag har fel. Jag vill ju ha den på en gång. Fast jag är tveksam, det finns inte kraft nog här uppe för att pusha fram ett bygge. Jag har frågetecken både vad gäller det ekonomiska och politiken. Jag är rädd att de säger att ?nu har ni fått Botniabanan så nu får ni vara nöjda ett tag?, beskriver Gunnar Kajander.<br>Den tidsram han anger, att Norrbotniabanan skulle stå klar någon gång kring 2030 innebär en byggstart så sent som kring 2023?2024.<br>Skjuts projektet på framtiden på detta sätt måste stambanan norr om Umeå rustas upp, anser han. Det är upp till till Umeå som det just nu pågående bygget av Botniabanan sträcker sig.<br>&nbsp;? Vi måste ju ha någorlunda effektiva transporter med gods och persontrafik norr om Umeå, anser Gunnar Kajander.<br>Samtidigt behöver bygget av nya Haparandabanan genomföras.<br>Föreningen Svenska järnvägsfrämjandet har studerat olika lösningar i norra Sverige närmare. Föreningen föreslår att planerna på tågpendel mellan Luleå och Boden återupptas, och att även pendlare från Älvsbyn ges möjlighet att åka med en sådan pendel. Den hårda belastningen på landsvägen, riksväg 97, talar för tåget mellan Boden och Luleå, anser Järnvägsfrämjandet.<br>Föreningen gläds åt att den snabbgående trafiken mellan städer i norra Sverige äntligen blir av, vilket planeras. Fast Järnvägsfrämjandet vill ersätta de Reginatåg som Connex planerar att sätta in och istället ha det nya tvådäckade motorvagnståget X40. Komforten är bättre i det tåget och det går lätt att anpassa för trafik på långa sträckor. Regina passar mer för kortare avstånd. En bra tågtrafik på Umeå?Luleå?Kiruna och vidare till Narvik är vad föreningen eftersträvar med detta tågval.<br>Dessutom bör konkreta planer på persontrafik längs Haparandabanan tas fram.<br><br><br>stig.nordlund@kuriren.com<br>0920/375 73
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om