Bamsehjul landar

Ett stort så kallat löphjul till Stornorrfors kraftstation i Umeälven har i dag landat på Kallax cargo i Luleå. Det 65 ton tunga hjulet som tillverkats i Kanada kommer med en flygbjässe i fraktvärlden ? en Antonov 124, världens näst största flygplan. En flygdrake som kan svälja runt 120 ton fraktgods.

LULEÅ2006-02-04 06:30
Det är inte ofta ett så stort fraktflygplan landar på Kallax cargo. Men det har hänt förut. Anledningen till att Vattenfall inte tar flyget till Umeå beror på att man inte vill riskera att vintervädret ställer till det vid landning.<br>&nbsp;?Det skulle gå att landa i Umeå också, men man tar det säkra före det osäkra säger Patrik Stenlund, Vattenfalls beställarombud.<br>Löphjulet, en av detaljerna som är ett led i förnyelsearbetet i landets största vattenkraftverk ? sett till mängden producerad energi ? är enkelt beskrivet en slags propeller som driver aggregatet. I Stornorrfors finns fyra aggregat och det är ettan som ska få ett nytt hjul. De gamla hjulen härrör från 1958. Hjulet som alltså väger 65 ton har en diameter på 5,2 meter. Hjulet som tillverkats i och flygs från Montreal i Kanada kostar någonstans mellan 10 och 20 miljoner kronor.<br>Det stora hjulet lastas efter landningen klockan 05.30 över till en trailer varpå det sedan ska dras ned med lastbil till Umeå. Omlastningen beräknas ta cirka fyra timmar, därefter avgår jätteplanet runt 10.30 från Kallax cargo. <br>Breda transporter får normalt inte fraktas på väg under helg, men mest troligt ges specialtillstånd. Om ej så får transporten snällt vänta på avgång till måndag.<br>Normalt fraktas så här stora saker på båt, men eftersom produktionen av hjulet blev försenad så blev valet flygfrakt, för att man ville hålla tidsplanen för renoveringsprojektet.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om