Baldos II siktar på seger

Baldos II är redo för tävling. I morgon inleds Shell Eco-marathon i Tyskland och det knallröda studentprojektet från Luleå tekniska universitet ska försöka upprepa fjolårets succé. - Vi siktar på att vinna, säger projektledaren professor Elisabet Kassfeldt.

NY MOTOR. Arbetet med att konstruera årets fordon inleddes i november i fjol och i måndags avtäcktes skapelsen vid en ceremoni. Årets modell har en ny motor.

NY MOTOR. Arbetet med att konstruera årets fordon inleddes i november i fjol och i måndags avtäcktes skapelsen vid en ceremoni. Årets modell har en ny motor.

Foto: LTU

Luleå2009-05-07 06:00
Förra året vann den första upplagan av Baldos koldioxidklassen i den uppmärksammade tävlingen. Dessutom kammade man hem flera andra kringpriser. Nu är det dags igen. Årets tävling avgörs 7-9 maj.Arbetet med att konstruera årets fordon inleddes i november i fjol och i måndags avtäcktes skapelsen vid en ceremoni. Det är studenter från civilingenjörs- och högskoleingenjörsprogrammen som har byggt Baldos.På väg
Redan på måndag kväll inleddes resan från Luleå till Lausitz i Tyskland där tävlingsbanan Eurospeedway ligger. Genom att byta förare hela tiden kunde man köra i ett sträck. Baldos II transporterades till tävlingen i en liten lastbil. Studenter och handledare, totalt 21 personer, använde sig totalt av fyra fordon för transporten - Vi ska precis lämna Danmark och det första gänget är redan på plats i Lausitz, hälsar Kassfeldt när Kuriren får tag i henne på onsdag förmiddag.Ny motor
Tävlingen går ut på att hinna så långt som möjligt på så lite bensin som möjligt och de tävlande lagen kommer från universitet och högskolor i hela Europa.Baldos II har stora likheter med sin föregångare, bland annat när det gäller designen, men det finns också olikheter.- Vi testar några nya lösningar, bland annat en ny förbränningsmotor som är väsentligt mindre.Förbränningsmotorn, som "eldas" med etanol, genererar ström till en superkondensator som i sin tur ger ström åt en elmotor som driver bilen framåt.På vägen
Baldos har cirka 50 motståndare i sin klass, varav tre svenska.När Baldos kommer hem från tävlingen är det meningen att den ska registreringsbesiktigas så att den får framföras på allmän väg.- Det betyder att vi själva har ställt högre krav på bilen än tävlingen kräver. Vi har till exempel gjord den stabilare och den har också fjädring, berättar Kassfeldt.Baldos-projektet kostar runt en halv miljon och det skulle inte kunna genomföras utan sponsring och stöd från företag och organisationer. En fortsättning planeras för nästa år.
Baldos II har en kaross av kolfiber och väger 140 kilo.Förra året lyckades Baldos rulla 30 mil på en liter drivmedel.Det är ett franskt bygge som har rekordet i tävlingsklassen förbränningsmotorer. 2004 lyckades man ta sig 341 mil på en liter bensin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om