Baksmälla efter kalas

Den unika kompensationen till krögare i Norra hamn kostade Luleå Mäss & Kongress omkring 115.000 kronor.
Oliba fick mer än andra och nu hotar en konkurrent med jurist.
? Margit Eklund håller inte ord, säger krögaren Henry Lee.

LULEÅ2007-08-23 07:53
<P>Margit Eklund, VD i Luleå Mäss &amp; Kongress, ser däremot inget märkligt i att Oliba, bolag för Färjan och Olivers Inn fast i &shy;detta fall en uteservering i Norra hamn, fått 60.000 kronor medan andra fick 10.000 vardera.<BR>? Man ska inte jämföra äpplen med päron.&nbsp; Vi har sålt en plats men det blev en helt annan produkt. <BR>Henry Lee säger att han ska anlita expertis för att titta på överenskommelsen.<BR>Enligt Luleå Mäss &amp; Kongress redovisning har följande kompensation gjorts för att krögare med uteserveringar och matknallar kom i skymundan under Luleåkalaset:<BR>10.000 kronor till Speedy Lee (Henry Lee).<BR>10.000 kronor till Kaffelino (Andreas Bagiaras).<BR>10.000 kronor till Partymaster (Christer Ersson).<BR>10.000 kronor till Oliba.<BR>n Matknallarna, ett antal, i Norra hamn får vardera 30 procents rabatt. Enligt mässbolaget blir det sammanlagt nånstans kring 25.000 kronor.<BR>I samtliga fall motiveras &shy;ersättningen med att den är en ?goodwillkompensation?. Margit Eklund beskriver händelsen som smått unik i landet.<BR>? Alla som går in i affärer tar affärsrisker. Jag tar stor risk som arrangerar ett&nbsp; evenemang som Luleåkalaset. Det kan ju regna, vilket det gjorde. Men att vi nu ger den här kompensationen &shy;beror på att vi vill ha goda relationer, säger hon.<BR><STRONG>Extra ersättning</STRONG><BR>Olibas extra ersättning är på 50.000 kronor, enligt mässbolaget. Företaget hörde till de som hade ett serveringstält nära &shy;scenen i Norra hamnen.<BR>? Vi sålde Olibas plats och då såg scenen ut på ett visst sätt. I verkligheten tvingades vi vända på scenen och gäster som var tänkt att vara på Olibas uteservering kunde inte vara där, säger Margit Eklund. <BR>? Restaurangen tömdes vid varje uppträdande. Kunden fick ingen underrättelse innan tillträdet. Återbetalningen är en ersättning för fel leverans. Det som såldes som A-läge blev ett D-läge, resonerar hon.<BR><STRONG>?Margit har ljugit för mig?</STRONG><BR>På andra sidan scenen fanns &shy;andra serveringstält.<BR>? Det var dyrare för mig än för Oliba och det här accepterar vi inte. Det är inte snyggt, det skulle vara en generell uppgörelse, Margit har ljugit för mig och håller inte ord. Jag råkade ju värre ut eftersom de spärrade av mitt tält när tävlingen Iron Man skulle hållas, säger Henry Lee.<BR>? Att först ordna en tävling för att dra publik till området och sedan kompensera för det, nog verkar det bakvänt. Jag vidhåller att det här är en generell uppgörelse. Men i Olibas fall har vi gjort fel, säger Margit Eklund.<BR><STRONG>?Inte vårt fel?</STRONG><BR>Johan Isaksson, företrädande Oliba i förhandlingarna, pekar på en handfull omständigheter som inte var tillfyllest.<BR>? Vi är medvetna om att vi tar en risk, men det här var inte vårt fel. Det är rätt att vi kompenseras, vi gick back massor, säger han.<BR>Vad gör Luleå Mäss &amp; Kongress om andra kräver mer ersättning?<BR>? Det får vi avgöra om det blir så, svarar Margit Eklund.<BR>Återkommande har enstaka medverkande i de årliga kalasen klagat på att de hamnat på fel plats. Ett år klagade varuknallarna på att de låg utanför publikstråket och tappade försäljning.<BR><STRONG>Dörren på glänt</STRONG><BR>Mässbolaget kan ha&nbsp; öppnat dörren för återkommande krav.<BR>? Med facit i hand vore det enklast att inte betala något alls, men vill du vara en hyvens person så .., säger Margit Eklund.<BR>Enligt henne förekommer &shy;ingen ytterligare kompensation till företagarna utöver vad som nu redovisats.<BR><BR>Läs mer här: <STRONG><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?ArticleID=1610872&amp;CategoryID=2764&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2&amp;ParentID=">Näringsförbudet fall för styrelsen&nbsp;</A></STRONG></P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om