Bakgrund: Klagomålen har haglat sedan Nobina tog över

Sedan företaget Nobina började köra bussarna vid terminsstart har klagomålen haglat. Detta framför allt från byarna i södra delen av Luleå där många ungdomar är i behov av transport till skolan.

Föräldern Carina Gustavsson på senaste dialogmötet mellan bussbolag och kritiska föräldrar, vilket hölls så sent som i måndags.

Föräldern Carina Gustavsson på senaste dialogmötet mellan bussbolag och kritiska föräldrar, vilket hölls så sent som i måndags.

Foto: Viktoria Berglund

Luleå2024-10-23 10:22

Kritiken från elever och föräldrar har handlat om att avgångar uteblir eller är kraftigt försenade, att turerna känns otrygga då chaufförer inte vet rutten, att chaufförer beter sig otrevligt, surfar samtidigt som de kör och backar in i saker.

Två möten har hållits där berörda fått delge sina upplevelser till Nobina och till Länstrafiken vilka upphandlat Nobinas tjänster. Flera föräldrar har krävt att avtalet ska brytas då elever inte vågar åka med bolaget längre. 

– En av de svåraste sakerna att ändra på är chaufförernas attityder. Om man inte bryr sig om att stanna på busshållplatser, om man inte vet rutten, om man har en otrevlig attityd. Det är svårt komma tillrätta med sådana saker genom handlingsplaner på papper. Det är så mycket som saknas innan man är i mål, menade föräldern Carina Gustavsson på mötet med parterna som hölls så sent som måndag kväll den 21 oktober. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!