Förhandlingarna har pågått under mellandagarna och avslutades på onsdagen med ett avtal. Uppgörelsen undanröjer det varsel på 350 tjänster som lades strax före jul.
- Det känns bra att vi fått bort varslen för de allra flesta så att våra yngre medlemmar ges chansen att jobba kvar tills konjunkturerna blir bättre, säger Håkan Ederwall, Sekos ordförande på Green Cargo.
Justeringar till det bättre
Seko sade först nej till det så kallade krisavtalet men begärde nya förhandlingar när varslen lades. Och nu är man överens efter en del justeringar av det ursprungliga förslaget. Justeringar till det bättre enligt Seko.
- Ja, gäller främst möjligheten att frivilligt gå ned i arbetstid efter den 1 september. Det ger ju en bra besparing för företaget om många utnyttjar den, säger Ederwall.
Tiden för den obligatoriska arbetstidsförkortningen har också kortats från fem till fyra månader.
Men alla anställda inom Green Cargo omfattas inte av krisavtalet. I Kiruna är det full rulle på malmtransporterna och där är varken aktuellt med arbetstidsförkortning eller uppsägningar. Piteå pekas däremot ut, tillsammans med Borlänge och Göteborg, som orter där krisavtalet inte räcker för att klara problemen. De undantas också från avtalet
- Där råder arbetsbrist och då hjälper inte kortare arbetstid, säger Håkan Ederwall.
I Piteå väntar i stället nya förhandlingar denna månad och nu handlar det om uppsägningar. Hur många jobb som berörs är inte klart.
Från företaget sägs att uppgörelsen i stort sett är vad man önskade. Vd Mikael Stöhr säger att avtalet ger Green Cargo möjlighet att "snabbt växla upp vid en konjunkturuppgång" och att det nu finns god chans att klara budgeten 2013.
- Den här lösningen är bättre både för företaget och de anställda, säger Stöhr.
Krisavtalet kritiserades dock av förbunden Pappers och Transport som menade att sänkta löner är fel väg att gå.