Avslöjar: Det ska biljätten visa upp i Luleå

Inom kort invaderas Luleå av motorjournalister och så kallade influencers. Eventet är gigantiskt och Volvo satsar mångmiljonbelopp för att det hela ska hålla absolut högsta klass.Norrbottens Media kan nu berätta vilken modell Volvo ska visa upp.

Volvo ska visa upp sin nya V60 Cross Country i Luleå med start i slutet av januari. under några veckors tid kommer journalister från hela världen flygas till Luleå där de ska provköra bilen.

Volvo ska visa upp sin nya V60 Cross Country i Luleå med start i slutet av januari. under några veckors tid kommer journalister från hela världen flygas till Luleå där de ska provköra bilen.

Foto: Volvo

Luleå2019-01-15 11:55

Norrbottens Media kunde redan i oktober avslöja att Volvo Cars hade ett stort evenemang inplanerat i Luleå i slutet av januari och början av februari.

Nu är vi snart där.

Sedan tidigare har vi kunnat berätta att Gråsjälörens anläggning hyrs ut till Volvo under delar av tidsperioden för att rymma frusna motorjournalister. Enligt uppgift till Norrbottens Media kommer Volvo flyga in flera hundra journalister från hela världen i omgångar, de åker direkt till området kring Gråsjälören där de kommer få provköra bilar.

Ett hundratal så kallade influensers, personer med stor följarskara i sina sociala medier, kommer också flygas in. Volvos mål är givetvis att de ska publicera detta i sina kanaler och därmed sprida och stärka Volvos varumärke. För Luleå och regionen i stort är detta givetvis fantastisk gratisreklam.

Vad är det då Volvo vill visa upp för världen?

Enligt Norrbottens Medias information handlar det om världspremiär av V60 Cross Country. I maj lanserades den nya V60 på ett liknande event i Barcelona och nu är det dags för V60 Cross Country, skogsmulleversionen, att lanseras i en vintrig och robust miljö – och valet föll på Luleå.

I september släpptes bilder på hur bilen ser ut – nu ska den provköras.

Ett 30-tal bilar av den nya modellen kommer finnas på plats. Volvo satsar enligt uppgift "groteska pengar" för att eventet i Luleå ska hålla högsta klass. Journalisterna ska bo på Clarion och utöver provkörningen kommer de hinna med att roa sig med diverse aktiviteter i närområdet.

Luleåkrögaren Simon Laiti bekräftar att det är han som fått uppdraget att stå för maten till alla gäster under en treveckorsperiod men mer vill han inte avslöja. Hemlighetsmakeriet har varit stort inför eventet.

– Men det är ett ärofyllt uppdrag, särskilt som det är så många internationella gäster som kommer hit, säger Simon Laiti.

Det är inte första gången Volvo väljer att lansera en ny modell i Luleå. 2002 presenterades XC90, en modell som blev en enorm succé för Volvo, just i Luleå och på isvägarna.

Volvo var tidigt ute med att bygga "skogsmulleversioner" av sina bilar och det har bidragit starkt till märkets framgång.

– Vi uppfann Cross Country-segmentet för mer än 20 år sedan och med den här bilen förstärker vi vår mångåriga stamtavla inom säkra och mångsidiga familjebilar med hög prestanda, sade Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Cars, när bilderna på V60 Cross Country presenterades i september.

Norrbottens Media har sökt Martin Ödman på Jung relations, som ansvarar för eventet, för att höra mer om Volvos Luleåplaner men vi har inte lyckats nå honom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om