Avslöjade fartsyndare

Natt efter natt körde fartsyndaren 120 km/tim genom Porjus.
NTF:s hastighetsdisplay fick till sist fortköraren på fall.

LULEÅ2003-09-22 06:30
NTF har två vagnar med hastighetsdisplay som turnerar runt i länet.<br>Troligen har ni sett någon av dem. De har funnits tre?fyra år.<br>Anordningen är mobil och går på hjul. Den består av en hastighetsradar som mäter farten på bilen som närmar sig, en display som visar bilens hastighet och en enhet som lagrar dag, tid och hastighet. Dock inte bilnummer eller bilder av passerande bilar, ska påpekas.<br>När man kör över exempelvis 50 km/tim börjar lampor blinka på displaytavlan för att uppmärksamma bilisterna att det går för fort.<br>Dämpande effekt<br>Grundtanken är att man ska få sig en aha-upplevelse när man passerar. ?Hoppsan, jag körde visst för fort. Gick det SÅ fort??<br>Speciellt viktigt är det om platsen för mätningen är en skola eller annat ur trafiksäkerhetssynpunkt känsligt ställe.<br>Utrustningen anses också på längre sikt ha dämpande effekt på hastigheten.<br>Nyligen stod en displayvagn uppställd i Porjus på väg 45. När före detta trafikkonsulenten inom NTF Norrbotten, Tord Larsson, kollade igenom veckans data upptäckte han en sak.<br> ? En bil hade flera nätter passerat platsen mellan 02.15 och 02.35 och kört 120-140 km/tim. Och 50 km/tim råder på platsen, berättar han. Jag förstod att det måste röra sig om samma fordon som passerade.<br>Polisen får utdragen av Tord Larsson och han påpekade vid sin rapport från veckan att det regelbundet kördes för fort genom Porjus.<br> ? Polisen åkte dit påföljande natt. Vid samma tidpunkt som tidigare under veckan kom en bil. Den körde 110 km/tim. Troliga är att det var samma bil som nätterna innan.<br>Efterräkningar<br>Bilföraren stoppades och har efterräkningar att vänta.<br>NTF samarbetar med polisen när det gäller verksamheten med hastighetsdisplayen, medan Vägverket är uppdragsgivare.<br>Sista tiden har polis med laserkamera samt företrädare för NTF:s medlemsorganisationer samarbetat inom displayprojektet. De finns på aktuella platsen veckan innan displayen sätts upp. Polisen stoppar alla bilar och NTF:arna lämnar trafikinformation till trafikanterna, både muntlig och skriftlig, om hastighetens betydelse för olyckor i trafiken.<br>Tord Larsson är pensionerad, men har fortfarande uppdrag åt NTF och Vägverket.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om