Avgifter hotar Malmbanans vänner

Det kan vara slut med att åka gamla tåg med ånglok. Nya avgifter hotar alla museijärnvägar i landet. - Vi får bekymmer, säger Rolf Nord, Malmbanans vänner.

dyrt. Möjligheten att åka gamla ånglok kan snart vara ett minne blott. Regeringen vill att Transportstyrelsen ska finansiera sin verksamhet med avgifter och det  innebär problem för Malmbanans vänner i Luleå. Foto: EIJA DUNDER

dyrt. Möjligheten att åka gamla ånglok kan snart vara ett minne blott. Regeringen vill att Transportstyrelsen ska finansiera sin verksamhet med avgifter och det innebär problem för Malmbanans vänner i Luleå. Foto: EIJA DUNDER

Foto: EIJA DUNDER

Luleå2010-08-04 06:00
Att tuffa fram med gamla ånglok eller andra typer av museitåg är snart ett minne blott. Regeringen vill att Transportstyrelsen ska finansiera sin verksamhet med avgifter och det innebär bland annat att de föreningar som driver museijärnvägar ska betala för tillsyn, besiktningar och kontroller själva.Detta är ett hot mot Malmbanans vänner i Luleå enligt ordföranden Rolf Nord.- Ja, visst är det det, vi får bekymmer. Våra fordon måste besiktigas och det krävs tillstånd för att köra på statens spårnät, säger han.Nord berättar att sedan föreningen startade sin verksamhet 1982 har de genomgått tre större inspektioner. Lok och vagnar som ska trafikera allmänna spår måste vara besiktade och föreningens eget spår i Karlsvik står under tillsyn.- Och vi har aldrig betalat något för detta eller andra avgifter. Måste vi och andra göra det så försvinner all musei-trafik. Vi är en ideell förening som går plus minus noll de flesta år. Vissa år går vi back och då får vi betala själva.Mycket pengar
Transportstyrelsen har gjort en utredning där man redovisar de avgifter som ska användas om järnvägar och de fordon som trafikerar dem ska betala för tillsyn och tillstånd. I den anges den årliga kostnaden för säkerhetstillsyn för en museijärnväg till 34.200 kronor.Löpande tillsyn och inspektioner ska kosta 1.400 kronor i timmen, enligt förslaget.- När vi haft inspektioner kommer det två inspektörer som arbetar i två hela dagar. Det blir mycket pengar det, säger Rolf Nord.Han berättar att det finns fler hot mot museijärnvägarna. Nya förslag på signalsystem för järnvägen kräver ny teknisk utrustning för lok som ska trafikera spåren.- Den utrustningen kostar en till två miljoner per lok och den måste vi ha för att kunna köra. Men det har vi aldrig råd med, säger han.Om förslaget blir ett beslut så införs avgifterna 1 januari 2011.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!