Debatten startade när Ulf Björnstig, professor vid Umeå universitet, på torsdagen citerades i Västerbottens-Kuriren. I artikeln väcktes frågan om att höja åldersgränsen för körkort. Om fler väntar med körkortet minskar samhällets kostnader för olyckor.
- Om man ser på skadeutvecklingen så kanske det vore lönsamt för samhället att ge fritt körkort till dem som väntar till 25-årsåldern. När det var dålig ekonomi på nittiotalet tog väldigt få ungdomar körkort och genast dök dödsfallsstatistiken, säger Ulf Björnstig, som forskar i skadeprevention, till TT.
Han påpekar att han inte föreslår någon generell höjning till 25 år.
- Men det finns tillräckligt många vildhjärnor i trafiken för att totalt förstöra statistiken, säger Ulf Björnstig till TT.
Risktagande
Hans Mattsson, expert vid Transportstyrelsen i Umeå, uppger att omkring tre procent av männen och en procent av kvinnorna under 25 år är inblandade i olyckor som ger personskador.
- Man har inte lärt sig känna igen trafiken och förstå hur den fungerar. Man hamnar i överraskande situationer. Unga oerfarna förare är mer inblandade i olyckor och olycksnivån är högre för killarna. Men man får inte dra alla över en kam, säger Hans Mattsson.
Han vill inte höja åldersgränsen utan tror på utbildningssatsningar.
- Kan vi identifiera en problemgrupp att förbättra chanserna för så är det bra.
Mognadsfråga
Daniel Johansson, trafiklärare på PO:s trafikskola i Luleå, ser en skillnad i mognad mellan yngre och äldre elever men menar att en sak är gemensam för alla. Ju mer erfarenhet desto tryggare bilförare.
- Vi pratar mycket om risker och försöker få eleverna att se konsekvensen av sitt agerande. Naturligtvis vill vi också att de får så mycket träning som möjligt innan de släpps ut i trafiken. Det är bra om de även övningskör mycket privat, säger Daniel Johansson.
Daniel Johansson menar att en höjd åldersgräns skulle slå hårt mot Norrbottens ungdomar.
- Vi vingklipper nog våra unga i så fall. Vi vill ju få ut folk på arbetsmarknaden och då krävs det körkort, säger han.