Att köra eller inte köra

När är du mogen att köra bil? Frågan om en höjd åldersgräns för körkort skapar debatt.
- Det skulle vingklippa ungdomar i Norrbotten, säger trafikläraren Daniel Johansson.

TEORILEKTION. Körskoleläraren Daniel Johansson undervisar 23 blivande bilförare. "Vi pratar mycket om risker och försöker få eleverna att se konsekvensen av sitt agerande", säger han.

TEORILEKTION. Körskoleläraren Daniel Johansson undervisar 23 blivande bilförare. "Vi pratar mycket om risker och försöker få eleverna att se konsekvensen av sitt agerande", säger han.

Foto: Linda Wikström

Luleå2012-11-02 06:00

Debatten startade när Ulf Björnstig, professor vid Umeå universitet, på torsdagen citerades i Västerbottens-Kuriren. I artikeln väcktes frågan om att höja åldersgränsen för körkort. Om fler väntar med körkortet minskar samhällets kostnader för olyckor.

- Om man ser på skadeutvecklingen så kanske det vore lönsamt för samhället att ge fritt körkort till dem som väntar till 25-årsåldern. När det var dålig ekonomi på nittiotalet tog väldigt få ungdomar körkort och genast dök dödsfallsstatistiken, säger Ulf Björnstig, som forskar i skadeprevention, till TT.

Han påpekar att han inte föreslår någon generell höjning till 25 år.

- Men det finns tillräckligt många vildhjärnor i trafiken för att totalt förstöra statistiken, säger Ulf Björnstig till TT.

Risktagande
Hans Mattsson, expert vid Transportstyrelsen i Umeå, uppger att omkring tre procent av männen och en procent av kvinnorna under 25 år är inblandade i olyckor som ger personskador.

- Man har inte lärt sig känna igen trafiken och förstå hur den fungerar. Man hamnar i överraskande situationer. Unga oerfarna förare är mer inblandade i olyckor och olycksnivån är högre för killarna. Men man får inte dra alla över en kam, säger Hans Mattsson.

Han vill inte höja åldersgränsen utan tror på utbildningssatsningar.

- Kan vi identifiera en problemgrupp att förbättra chanserna för så är det bra.

Mognadsfråga
Daniel Johansson, trafiklärare på PO:s trafikskola i Luleå, ser en skillnad i mognad mellan yngre och äldre elever men menar att en sak är gemensam för alla. Ju mer erfarenhet desto tryggare bilförare.

- Vi pratar mycket om risker och försöker få eleverna att se konsekvensen av sitt agerande. Naturligtvis vill vi också att de får så mycket träning som möjligt innan de släpps ut i trafiken. Det är bra om de även övningskör mycket privat, säger Daniel Johansson.

Daniel Johansson menar att en höjd åldersgräns skulle slå hårt mot Norrbottens ungdomar.

- Vi vingklipper nog våra unga i så fall. Vi vill ju få ut folk på arbetsmarknaden och då krävs det körkort, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om