Att köra eller inte köra EU-moppe

Regeringen tycker att det räcker med att man är 15 år gammal för att få köra EU-moped.  Trafiksäkerhetsorganisationen NTF håller inte med och kräver 16-årsgräns när mopedkörkort ska införas i Sverige.  - Som 15-åring är man lite grön och ett år gör ganska mycket, säger Per Höök, ordförande för NTF Norrbotten och före detta polis.

SÄLJER TILL VUXNA. På importbutiken Best Price Nu säljer man fler och fler EU-mopeder till vuxna som tröttnat på de höga bensinpriserna. Däremot verkar försäljningen till ungdomar vara på väg nedåt, enligt ägaren Kurt Eriksson. Hustrun Ann-Catrin Brännholm Eriksson berättar att man inte har många mopeder kvar i butiken så här i slutet av säsongen.

SÄLJER TILL VUXNA. På importbutiken Best Price Nu säljer man fler och fler EU-mopeder till vuxna som tröttnat på de höga bensinpriserna. Däremot verkar försäljningen till ungdomar vara på väg nedåt, enligt ägaren Kurt Eriksson. Hustrun Ann-Catrin Brännholm Eriksson berättar att man inte har många mopeder kvar i butiken så här i slutet av säsongen.

Foto: Andreas Wälitalo

LULEÅ2008-09-24 06:00
Under fjolåret fanns det mer än 85.000 EU-mopeder på de svenska vägarna. Antalet har ökat i snabb takt sedan 1999 då den nya snabbare mopeden blev tillåten i Sverige. Samtidigt som mopedernas antal har ökat explosionsartat har också olyckorna gjort det. Framför gäller det mopedolyckor med lindriga skador men även olyckorna med svåra skador har blivit fler. Däremot är det ingen större skillnad på antalet dödsolyckor. Skillnad
Studerar man statistiken (se tabell här intill) över mopedolyckor ser man däremot att det hänt en hel del sedan 1960 då 130 personer omkom fram till i dag. I fjol var det 14 som dödades i mopedolyckor. Men det är det ökade antalet svåra olyckor med mopedister inblandade som fått NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) att resa ragg mot infrastrukturminister Åsa Torstenssons förslag till nya regler som är tänkta att börja gälla redan den 1 oktober i år. Regeringen vill att det kommande körkortet för EU-moped i Sverige ska ha 15-årsgräns, det vill säga samma åldersgräns som råder i dag. Undantag
NTF kräver i ett brev till ministern att förslaget tas tillbaka och hänvisar till nya EU-regler för den här typen av mopeder som ska tas i bruk 2013. Där slår man fast att man ska vara 16 år och ha ett speciellt körkort för att få köra EU-moped. I dag är det 15 år som gäller för båda typerna av mopeder i Sverige och enligt NTF är det obegripligt att Sverige inte passar på att höja åldersgränsen till 16 år för EU-mopeder när körkort ska införas. I EU-direktiven för mopeder ges emellertid en öppning för nationella undantag - om det finns "exceptionella omständigheter". Farliga
Åsa Torstensson menar att Sveriges geografi med långa avstånd är en sådan omständighet och att det är viktigt för ungdomars rörlighet att ha tillgång till moped. NTF menar att det är vansinne att ge 15-åringarna tillgång till "de farligaste fordonen som finns". Per Höök, pensionerad trafikpolis och numera ordförande för NTF menar att det här är en fråga som organisationen kämpat länge för. - Självklart ska det vara 16-årsgräns för EU-mopeder. Jag menar att det ska råda ungefär samma regler som för lätta motorcyklar, säger han. Enighet
Höök menar att den höga hastigheten (omkring 50 kilometer i timmen) som EU-mopederna förs fram i och brister i omdömet hos 15-åringar är två orsaker till kravet. - Vi hade ett möte om det här tidigare i år och det råder fullständig enighet inom NTF i hela landet om 16-årsgränsen och likadant är det inom poliskåren, i alla fall var det så när jag arbetade. Höök berättar att det är tillverkarna av mopederna som är det stora problemet. - De vill sälja så många mopeder som möjligt och vill inte att åldersgränsen höjs. Mopedhandlaren Kurt Eriksson som äger importfirman Best Price Nu i Luleå är inte odelat negativ till en höjd åldersgräns. - Bara vi som säljer mopeder får tid på oss att ställa om till de nya reglerna. Annars är det helt OK att man ställer högre krav på dem som kör EU-moped eftersom de går ganska fort, säger han. Fler vuxna
Samtidigt tycker Eriksson att hela mopedregelverket bör ses över och att Sverige bör ha samma bestämmelser som EU. - Antagligen blir det färre ungdomar som köper EU-moped om de måste vänta tills de fyller 16 år men å andra sidan har försäljningen till ungdomar gått ned den senaste tiden. Jag säljer fler och fler EU-moppar till vuxna som tycker att bensinpriserna är en plåga.
Fotnot:
I bland annat Norge, Holland och England måste man vara 16 år för att få köra EU-moped. I Danmark är det 18 år som gäller. Andra länder har lägre åldersgräns. Italien, Ungern, Lettland och Slovenien låter 14-åringar köra och i Estland räcker det med att vara 13.

Mopeder

De här reglerna gäller i Sverige i dag:

Moped klass I. För att få köra moped klass I, den så kallade EU-mopeden (= moped som är konstruerad för en hastighet av högst 45 km/tim), måste du ha körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass I. Åldersgränsen är i dag 15 år. Moped klass II. Vad krävs för att få köra övriga mopeder, det vill säga moped klass II (= moped med pedaler, konstruerad för en hastighet av högst 25 km/tim med en motor vars effekt inte överstiger 1 kilowatt)? Du behöver inte ha körkort, men du ska ha fyllt 15 år.

Källa: VÄGVERKET

Förslaget

Så här ser reringens förslag ut:
Moped klass 1 (EU-moped): Körkort med beteckningen AM införs. Åldersgräns 15 år. Körkortstillstånd med lämplighetsprövning krävs samt förarutbildning och kunskapsprov. Vid trafikförseelser kan föraren få både och indraget körkort.
Moped klass 2: Förarbevis införs. Åldersgränsen blir 15 år. Förarutbildning och teoriprov krävs. Vid trafikförseelser kan föraren få en varning eller indraget förarbevis.
De nya reglerna är tänkta att börja gälla den 1 oktober 2009. Den som redan fyllt 15 år får fortsätta att köra moped klass 2 utan förarbevis. Den som redan har förarbevis för EU-moped behöver inte skaffa det nya körkortet, utan förarbeviset likställs med AM-körkortet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!