Årets varumärke tilldelas det företag eller den verksamhet som arbetat omvärldsorienterat och kommunikativt för att bygga ett varumärke som uppmärksammats nationellt och gärna internationellt. Priset är i första hand knutet till näringslivet, men kan också gå till en kulturell eller idrottslig verksamhet som betyder mycket för regionens attraktivitet.
Utmärkelsen tilldelas Bastard Burgers.
– Det är roligt. Man känner sig stolt över Bastard Burgers och Luleå, säger Kim Markström, marknadschef.
Vad betyder priset?
– Det betyder mycket. Luleå är vår hemmamarknad. Vi kommer härifrån.
Hur ska ni fira?
– Vi ska fira med god mat och en Dubbel Luleå med bacon-burgare.
Motivering: "Sann sitt ursprung har årets vinnare fortsatt att växa och stärka sitt varumärke. Genom en lyhörd och inkluderande kommunikation har vinnaren klarat av att vidga sin målgrupp och samtidigt behålla sin personlighet. Med stolta medarbetare som andas och lever varumärket, och genom ett engagemang för Luleås föreningsliv och unga, har man skapat ett eget sätt att vara och en lokal stolthet som följer med hela vägen när årets varumärke tar Luleå till New York."