Enligt branschorganisationen Svensk Handel förväntas vi handla mat för cirka 7,2 miljarder kronor inför påsken.
Kulmen inträffar under skärtorsdagen, då vi beräknas köpa 80 procent fler matvaror än under en vanlig torsdag.
– Påsken är en riktig mathelg som verkar slå ett nytt rekord varje år nuförtiden, säger Lisa Burden, näringspolitisk expert på Svensk Handel.
Det råder full aktivitet på ICA Kvantum när Kuriren kommer på besök under tisdagen. Förberedelserna är i full gång inför den förväntade kundtillströmningen.
– Jag har tagit in en hel del extra personal för att hinna fylla på hyllorna, berättar ICA-handlare Daniel Andersson. Vi räknar med att under påskveckan har vi behov av 200 fler arbetstimmar än normalt.
Vid en av hyllorna står Jessika Hedlund från bemanningsföretaget Qwork och fyller på torrvaror.
– Just nu blir det långa arbetsdagar. I går arbetade vi 13 timmar, berättar kollegan Simon Norman
ICA-handlaren Daniel Andersson rankar fortfarande julhelgen som årets bästa helg. Påsken kommer dock högt upp på rankingen.
– Påsken ligger i paritet med midsommarhelgen. Efterfrågan ser ungefär likadant ut år från år. Kunden vill äta sill, lax och skinka. Dessutom tror jag att de flesta norrbottningarna vill under påsken helst sitta i en snögrop och grilla korv, förklarar ICA-handlaren.
Anita och Selfrid Nilsson använde tisdagen till att ladda upp med mat inför helgens stugvistelse i Lulnäset. Tonvikten låg på traditionella val.
– Det ska vara lax, sill och kanske en korv eller hamburgare som man kan grilla, berättar Anita Nilsson.
Maken Selfrid är snabb i repliken innan han brister ut i ett hjärtligt skratt.
– Egentligen är det ingen större skillnad på inköpen jämfört med julhelgen. Den enda skillnaden är att vi vill ha gula i stället för röda servetter.
Det var dock ingen större trängsel mellan hyllorna på Luleås mataffärer under tisdagen. Det liknade mer ett lugn inför stormen. Den stora köpruschen beräknas att inträffa under onsdagen och skärtorsdagen.
– Bara under skärtorsdagen räknar vi med en dagskassa på runt 1,5 miljoner kronor, säger butikschef Peter Möller på Coop Forum.
Butiken på Storhedens industriområde har rustat sig inför kundinvasionen med extra pallar med framför allt påskgodis, påskmust och ägg.
– Den största försäljningsökningen har vi på lösviktsgodis. Vi säljer otroliga mängder, berättar Peter Möller.
I grönsaksdisken möter vi Catarina Gustafsson, vars kundvagn är fylld med olika sorters grönsaker och rotfrukter. Överst tronar en klase bananer och en melon.
– Jag har tänkt om under det senaste året. Numera äter vi inte bara den traditionella påskmaten i vår familj. Det är klart att det kommer att bli en del ägg, både som vi äter eller målar. men däremot blir det ingen lax eller påskskinka. Vi kommer förhoppningsvis att äta egenfångad öring eller röding, berättar Catarina Gustafsson som planerar att tillbringa påsken i stugan utanför Vilhelmina.
Varken godispåsar eller påskägg syns till i vagnen.
– Förr åt vi för mycket godis, men det har vi också ändrat på. Vi har dragit ned på konsumtionen av det vita giftet; socker, mjöl och mjöl och försöker i stället äta mer grönt och vegetariskt. Man vill ju vara en god förebild för sina barn.