Årets dagstidning: Ikväll avgörs det

I kväll har Norrbottens Media chans att kamma hem helhetspriset i tävlingen Årets dagstidning. ”Det är en nominering som väger jättetungt”, säger vd:n Mats Ehnbom.

Norrbottens Media har chans att vinna tävlingen Årets dagstidning på Berns i Stockholm ikväll (torsdag).

Norrbottens Media har chans att vinna tävlingen Årets dagstidning på Berns i Stockholm ikväll (torsdag).

Foto: Norrbottens Media

Luleå2018-04-12 14:48

Norrbottens Media är nominerade i Tidningsutgivarnas tävling Årets dagstidning 2018. I kväll hålls prisutdelningen i Berns vackra salonger i Stockholm och på plats är flera medarbetare från mediehuset, samt vd:n Mats Ehnbom.

– Vi är spända av förväntan. Ikväll får vi reda på om vi är Årets dagstidning i hela Sverige. Det känns pirrigt och förväntansfullt. Sedan är det trevligt att vara här och träffa branschen. Vi är en bransch som är i en kraftig utvecklingsfas och det händer intressanta saker i hela Sverige. Det är kul att träffas och få fira varandra.

Hur tungt väger den här nomineringen?

– Det är en nominering som väger jättetungt. Dels för oss internt, för det är ett kvitto på att det förändringsarbetet och den utveckling som bedrivits hos oss det sista året erkänt är bland det bästa i Sverige. Sedan är det ett tungt pris. Expressen, Svenska Dagbladet och Aftonbladet är stora tidningar som brukar vinna priset. Det är en vinst i sig att räknas som en av Sveriges tre bästa.

Mats Ehnbom tror att ett av de starkaste skälen till att Norrbottens Media har lyckats är tack vare det stora fokuset på att se saker ur ett kund- och läsarperspektiv.

– Det känns som att juryn har fastnat mest för det. Oavsett om det gäller redaktionellt eller kommersiellt så tänker vi kund och läsare. Det är en del av vår framgång.

Vad tror du om chanserna att vinna?

– Jag är optimistisk och förväntansfull. Jag tror att vi har stora chanser att vinna. Det är såklart lite av en smaksak när man valt ut de tre bästa, vem man väljer i slutändan. När man tittar på kriterierna som rör nytänk, mod och utveckling och att man lyckats visa goda ekonomiska resultat som en följd av det, så uppfyller vi alla kriterier med råge. Vi har god chans att ta hem det, men vi får väl se, säger Mats Ehnbom.

De nominerade är

Sörmlands Media

Inte först. Inte störst. Men detta lokala mediehus har visat enastående mod både med att bygga en digitalt hållbar affärsmodell med nya betallösningar – och att sätta demokratins fundament i fokus genom att rikta strålkastaren på trollfabriker och hatgrupper. Denna hårdsatsning har ställt tuffa personliga krav på redaktionen, den har fått nationell uppmärksamhet och följts upp med ett otal kvalificerade folkbildande seminarier. Ett helhetsgrepp som lett till nya kundrelationer och lönsamhet.

Jönköpings-Posten

Sent på tåget. Men vilken spurt! Det har sprutat ut nya satsningar under 2017, enligt principen ”Låt oss prova!” TV, event, prenumerationsmodeller, gräv och poddar, inget är numera detta traditionella och familjeägda mediehus främmande. Den kulturförändring som den nominerade därmed ger prov på, framstår som nästintill sagolik. Därtill med en förtroendeingivande resultaträkning som ger bas för ytterligare nydanande experiment under 2018.

Norrbottens Media

Ett systematiskt och radikalt förändringsarbete på alla fronter, där transformationen av tidningsdistributionen till postoperatör för att säkra utbärningen av papperstidningen i glesbygd sticker ut. En helt ny säljorganisation och strategiska partnerskap skapar nya kommersiella förutsättningar. Konkurrerande varumärken står starka tillsammans och lönsamhet är nu ett faktum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om