Mellan november 2011 och april 2012 förväntas 3.000 yrkeschaufförer anställas i Sverige. Det är ungefär samma antal som utbildas totalt i landet varje år och i samband med att gruvdriften kommer igång i Kaunisvaara beräknas efterfrågan bli ännu större.
Fick köra kranbil
I ett försök att locka arbetssökande till branschen besökte bland annat Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (TYA) och åkeriföretagarna Norr, arbetsförmedlingen i Luleå.
Arbetssökande fick dels praktiskt information om yrket, hur man kan utbilda sig, privat och genom arbetsförmedlingen, men också möjligheten att köra kranbil via en simulator.
En som tog tillfället att prova detta var Stiven Millan, 17, som parallellt med studierna börjat fundera över det kommande yrkeslivet.
- Det här är första gången jag hör om yrket och det verkar vara roligt att köra lastbil. Jag kan definitivt tänka mig att jobba med det när jag blir tillräckligt gammal för att få ta körkort, säger han.
Framför allt är det möjligheten att få arbete som lockar.
- Man måste ju ha ett jobb för att kunna tjäna pengar och leva. Livet är ju pengar.
Arbetsförmedlingen hjälper varje år 1.500-2.000 personer i Sverige att utbilda sig till yrkes- och maskinförare.
Dick Sundberg, regionsansvarig på åkeriföretagarna i Luleå, tror att staten med lätthet skulle kunna erbjuda ännu fler möjligheten men har förståelse för att det är en av de dyraste yrkesutbildningarna.
- Från branschens sida skulle vi behöva undersöka om vi kan samarbeta med skolor på ett bättre sätt för att minska kostnaderna. Vi behöver ju få in fler i branschen så är det bara, säger han.