– Det blir tidigare och tidigare för varje år. I år började vi sälja julmust och pepparkakor i oktober. Vi brukar få en del reaktioner, vissa blir jätteglada, medan andra säger att det är alldeles för tidigt, säger Nils Sehlstedt, butikschef på Ica i Luleå centrum.
Det är inte bara i matvaruaffärerna som julen är tidig. Adventsljusstakar och tomtar har funnits på butikshyllorna länge. Någon som redan börjat fundera på julpynt är Britta Israelsson, från Luleå.
– Jag tycker om julen, det är en fin familjehögtid. Jag har börjat planera lite smått hur jag ska pynta i år, men julklappar och sådant har jag inte börjat handla ännu. Jag är en sån som brukar vara ute i sista stund med det, säger hon.
Enligt en undersökning av Postnord uppskattar svenskarna att de kommer handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år. Luleåbon Ella Jonsson har inte börjat handla julklappar ännu, men pepparkakor har hon hunnit smaka.
– Jag kunde inte låta bli att köpa pepparkakor när jag var i affären. Jag brukar inte börja tänka på julen förrän vid första advent. Jag har inte riktigt fått känslan att det snart är jul, det var ju synd att snön smälte bort, säger hon.
Sören Claesson tycker inte om julhysterin i butikerna.
– Jag tycker julen har blivit alldeles för kommersialiserad, man har glömt bort budskapet med julen. Jag vill ha ett stillsamt julfirande med familjen i år.