Apple har öppnat nytt center i Luleå

Utbudet av digitala livsstilsprodukter växer.
I går lanserade portalen Spray hyrfilm via bredbandet. Samma dag kom Apple till Luleå.

LULEÅ2005-08-27 06:30
Etableringen från Apple, ett av världens mer kända varumärken, grundar sig just på en bedömd efterfrågan av livsstilsprodukter kring Luleå.<br>Gymnasieelever från Midskogsskolans teknikprogram, med läraren Ylva Hedkvist i spetsen, tågade inte dit för att handla utan för att se och höra artisten Eric Gadd skapa musik via digitala hjälpmedel.<br>&nbsp;? Eleverna ska gå en kurs i digitalt skapande och där ingår musikskapande, motiverade Ylva Hedkvist skolans närvaro.<br>Efter gymnasiet kan det bli ingenjörsutbildningar och andra utbildningar på tekniksidan för eleverna. Den avancerade tekniken får de förhoppningsvis i huvudet, och den enkla har de i fickan. För på frågan hur många som exempelvis har en mp3-spelare, en musikspelare, blev svaret ?nästan alla?.<br>&nbsp;? De flesta yngre har en mp3-spelare, det är mer en statusgrej, något du ska ha. Jag lyssnar hela tiden. Inte på lektionerna men på håltimmar, raster och annars, sade Erik Barsk.<br>Kompisen Hans Almqvist berättar att han brukar ta fram mp3-spelaren på bussen. <br>Etableringen från Apple en bit från Shopping i Luleå, är företagets femtonde Apple Center i Sverige. Det blir ingen stor arbetsplats men anses så pass viktig att såväl politiska ledningen, Karl Petersen, som Luleås näringslivschef, Thomas Nilsson, fanns på plats.<br>&nbsp;? Det här öppnar upp ungdomsmöjligheter i den här delen av stan. Samtidigt har vi gymnasiebyn i den andra, det ger en bra ström av ungdomar genom cent-rum, sade Thomas Nilsson.<br>Vad som är livstilsprodukter avgörs väl av sin samtid. Förr i tiden hängde folk i soffan och lyssnade på LP-skivor någon timme i sträck. I dag, med undantag av de som fastnat framför datorn hemma, är vi alltid på väg och talar om digitalt. Vi, alternativt dem andra, tar fram projektorer, digitalkameror, digitalvideokameror och fotograferar med mobiltelefoner.<br>&nbsp;? Många människor, unga som gamla, har skaffat digital kamera, digital video och alla lyssnar på musik. Det gamla sättet, att lyssna på är radio och senare att spela in från radio, har blivit omodernt. Nu hämtas musiken via nätet och vi konsumerar mer och mer media, vi köper fler mobiltelefoner med fler funktioner i, beskriver Patrik Jonsson förhållandena.<br>Han är VD i branschföretaget Grafit, som anser sig kunna vara en mötesplats för digitala livsstilsprodukter. Det är Grafit som driver Apple Center i Luleå.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om