Ännu ett förlustår

Ferruform kommer att redovisa en rekordförlust på över 100 miljoner kronor i år.
? Nu måste vi få ordning på det här, säger VD Peter Norman.
Facket befarar personalminskningar.

LULEÅ2003-11-22 06:30
Produktion, det är vad som gäller framöver. Det som får ge vika är marknadsföring för att sälja in sig hos nya kunder och nya projekt. Orderläget är sådant att det ska klara sig ändå.<br> ? Vi måste få ner kostnaderna och öka lönsamheten, säger Peter Norman.<br>Bedömningen för nästa år är ännu ett förlustår.<br> ? Ja, men inte i den här omfattningen. <br>Anmärkningsvärt nog har aldrig Ferruform, eller ens föregångaren Scania Luleå, haft så många anställda som nu, 750 personer. Det hänger dock samman med problem med produktionen som behövt åtgärdas och att Ferruform, på sin väg mot nya produktionsmetoder, har dubbel upplaga av vissa tillverkningar.<br>Kostnadsjakten oroar<br>Orderläget oroar inte facket, däremot kostnadsjakt. <br> ? Väntar ni personalminskningar?<br> ? Det kommer ett åtgärdspaket snart. Vad det innehåller vet vi inte, men det skulle inte förvåna mig om det kommer något sådant, säger Peter Sköld, Metallklubben och med i företagsstyrelsen.<br>När Scania Luleå blev det mer fristående Scaniabolaget Ferruform så började det bra i resultatväg. Många faktorer ledde snabbt till motsatt utveckling.<br>Så har har resultatet efter finansnetto varit över åren:<br>nn 2000: En vinst på 40 miljoner kronor<br>nn 2001: Förlust på 67 miljoner.<br>nn 2002: Förlust på 75 miljoner.<br>nn 2003: Kraftig förlust, minst 100 miljoner.<br>Förlusten i år inkluderar Ferruforms ansvar för egna dotterbolaget i Konga, Småland, som i år väntas gå back med 18 miljoner kronor, enligt Peter Norman.<br>Scania backar upp<br>Förra året redovisade Ferruform Components, som Smålandsbolaget heter, en förlust på 30 miljoner kronor, vilket kan betraktas mot en omsättning på 93 miljoner, en sjundedel mot den för Ferruform.<br>Ferruform skickade då över 30 miljoner i koncernbidrag. Och själv fick Ferruform 102 miljoner av huvudmodern, Scania. De här uppbackningarna är nödvändiga för att Scania ska kunna hålla sina bolag på fötter.<br> ? Det är ju klart att ingen i världen skulle investera så hårt som vi gjort om det inte fanns en moder bakom. Ungefär 400 miljoner har vi investerat under åren som Ferruform, säger Peter Norman.<br>Likväl som facket i Luleå följer skeendena sker samma i Konga.<br> ? Ett 20-tal sades upp i maj men vi har fullt upp och det har tagits tillbaka folk. Att komma på rätt väg är vad som gäller. Vi hoppas komma på plus inom något år och det är ingen omöjlighet, säger Bo Pettersson, Metalls klubbordförande i Smålandsfabriken.<br>Ligger efter<br>Läget för Ferruform är att branschen i stort inte upplever någon höjdarperiod. Men mycket av förlusten kan förklaras av vad som sker internt.<br>I våras och somras fanns leverans- och kvalitetsproblem, det är känt. Problemen fortgick under hösten. Peter Norman berättar om tillverkningen av krockskydd där anpassning till högre krav på hållfasthet gjordes. Fast produkten som då kom ut höll inte måttet och tiden rann dessutom iväg.<br> ? Vi gjorde bort oss, förklarar Peter Norman.<br>Rullformningen, ett nytt sätt att tillverka balk, ska ersätta den gamla metoden men där ligger Ferruform efter i tid. Senast har tillverkningen legat nere i tre veckor. Lasersvetsningen som det investerats i skulle också ha kommit längre.<br> ? Vi har inte kunnat jobba med omstruktureringen som vi tänkt oss, dels beroende på kostnaderna och dels så orkar vi inte. Vi har levt ur hand i mun men nu börjar det ordna upp sig, säger Peter Norman.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!