Andelen pojkar ifrågasatt

Lärarna på Örnässkolan fick gehör, i alla fall till viss del.  Beslutet om den socioekonomiska viktningen återremitterades för närmare granskning.

Luleå2009-04-15 06:00
Som Kuriren tidigare berättat vill skolledningen i Luleå väga in socioekonomiska faktorer i skolpengen, syftet är att skolor med stort behov av stödinsatser bland eleverna ska få ett större anslag. På barn- och utbildningsnämndens senaste arbetsutskott fanns ett färskt förslag på dagordningen, dock antog inte skolpolitikerna förslaget utan återremitterade ärendet. - Vi vill se hur konsekvenserna slår och vad det innebär för de olika skolorna. Vi funderar även över att andelen pojkar ska vara en av kriterierna, säger ordförande Ingrid Nordberg (S) och förklarar att det är ur jämställdhetssynpunkt. Lärarna på Örnässkolan är kritiska till skolledningens förslag då det för deras del innebär mindre pengar än tidigare. Att antalet pojkar är en av parametrarna ifrågasätter de också då de anser att pojkar och flickor drabbas lika mycket av den sociala och ekonomiska situationen som familjen befinner sig i. De har bland annat uppvaktat skolpolitikerna med sina synpunkter.
Fördelningen som avser grundskolan föreslås baserar på tre bakgrundsfaktorer; föräldrars utbildningsbakgrund (60 procent av fördelningen) n andel barn till utlandsfödda föräldrar, en eller båda (20 procent av fördelningen) andel pojkar (20 procent av fördelningen). Forskning visar att dessa parametrar endast förklarar 40 procent av elevernas studieresultat. Källa: Luleå kommun
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!