Det framgår av vd Kent Johanssons programförklaring. Den gjordes i går publik i Luleå, inte på hemmaplan i Älvsbyn, vilket vittnar om ny strategi kring kommunikation.
Företaget har analyserat sig själv och då inte bara försäljning och produktion utan även kritiken om kvalitetsbrister. Företaget hamnade med en rad ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Råd & rön satte upp företaget på svarta listan, köp inte av Älvsbyhus! Störst genomslag fick en granskning i TV4.
- Vi har arbetat hårt sista åren för att hitta brister vi haft, säger Kent Johansson.
I samband med manglingen i ARN motsatte sig Älvsbyhus i flera sammanhang slutsatserna därifrån. Kent Johansson säger att företaget nu har annan uppfattning.
Fokus framöver ligger på kvalitet och försäljning.
- Vi fokuserar till etthundra procent på kundnöjdhet. Våra kunder är våra bästa säljare, så har det i och för sig varit tidigare. Vi förstärker säljsidan och byggsidan. Sådana saker som reklamationstid ska hanteras som utlovat, säger Kent Johansson.
Rekryteringen av Elisabeth Ennefors som kommunikationschef har del i nytänkandet.
Likt andra företag söker nu Älvsbyhus relationer via sociala medier. Säljsatsningen gäller inte minst Finland, där det gått tungt och för vars marknad ny hustyp tagits fram.
Ingen byggboom
Förutsättningarna kunde vara bättre. Älvsbyhuschefen bedömer att småbyggandet i Sverige i år landar på 6.500 hus, ungefär som senaste åren.
- Byggboomen uteblir även i år.
Förr hade Älvsbyhus större orderstock än optimalt. Nu är den för låg. Företaget eftersträvar en stock på 700 hus. Den är på 400.
Företaget sålde 1.745 hus 2007. Rekord. Året efter tillverkades fler hus än så men så många såldes inte. I fjol såldes 1.050 hus. Trenden ska vändas och företaget redovisar bra försäljning senaste tiden.
- Vi ska bygga upp orderstocken. Vi ska öka försäljningen tio procent årligen framöver, säger Kent Johansson.
Målsättningen är att sälja 1.200 hus i år och 2014 ska rekordet tangeras.
Bäst får mer
Personalminskningar har genomförts senaste åren. Inom nära tid är inga personalökningar aktuella.
Företaget har fyra fabriker med geografiska områden att serva. Men inte strikt, enligt ledningen.
- Den eventuella produktionsökning som sker kommer i första hand i de fabriker som är mest kostnadseffektiva. I det ligger också begreppet kvalitet, säger Kent Johansson.