Almis hemsida ska "rocka fett"

För 1,2 miljoner kronor ska Luleå tekniska universitet förse företag i biltestbranschen med ingenjörskompetens. Dessutom får Norrlands entreprenörsgymnasium 400.000 kronor för sitt mentorskapsprojekt. Båda tack vare ett entreprenörsstipendium som delades ut på onsdagen.

LULEÅ2008-09-24 17:39
Längmanska företagarfonden, Sparbanksstiftelsen Norrbotten och Sparbanken Nord delar årligen ut cirka 20 miljoner kronor i syft att utveckla näringsliv och samhälle i Norrbotten. En del av dessa pengar, i år 1,6 miljoner kronor, delas ut i form av entreprenörsskapsstipendier. I år var det två projekt som fick del av dessa pengar. 1,2 miljoner kronor gavs till Luleå tekniska universitet och ett projekt som ska arbeta för att öka spetskompetensen inom biltestverksamheten. Konkret handlar det om att projektet subventionerar kostnaden för ingenjör som går in och arbetar i biltestföretag. Syftet är enligt Gusten Granström på Sparbanken Nord att öka vidareförädlingsgraden, det vill säga att företagen ska kunna sälja in mer spetskompetens i paketet till sina kunder. Pro-rektor Erik Höglund konstaterar att projektet även ger studenterna ökade möjligheter till examensjobb, ämnen för c-uppsatser och möjligen senare anställning i branschen. En vinn-vinn situation alltså. Hela projektet är 3-årigt. De nu beviljade pengarna avser det första året. Norrlands entreprenörsgymnasium i Luleå, som numera drivs som en friskola, fick ta emot stipendiet på 400.000 kronor för ett mentorskapsprojekt. Tanken är att eleverna som i dag i stor utsträckning arbetar i projektform, med konkreta uppdrag från företag och organisationer, ska kunna få råd och stöd från företagare och entreprenörer. Stipendiechecken togs emot av en av eleverna Anna Thornäs, som är inne på sitt sista år på utbildningen. - Vi är riktigt glada och stolta för att ni tror på oss och vill satsa på os. Vi kommer att förvalta de här pengarna väl, lovade hon representanterna för de tre givarorganen. Bland projekt som hon och skolkamraterna fått ta hand om är att få Almi att "rocka mer fett". - Ja, vi ska bland annat öka besöken på deras hemsida, säger Anna Thornäs.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om