Almedalen: Så ska Luleå marknadsföras

Luleå kommun fortsätter att satsa på Almedalsveckan. I år skickar kommunen åtta personer – som framför allt ska marknadsföra stadens geografiska läge i Arktis.

Lyfter fram Luleå. Luleå hamns vd Henrik Vuorinen, samhällsstrategen Emma Aludden och S-politikerna Lenita Ericson och Niklas Nordström är några av Norrbottens representanter i Almedalen.

Lyfter fram Luleå. Luleå hamns vd Henrik Vuorinen, samhällsstrategen Emma Aludden och S-politikerna Lenita Ericson och Niklas Nordström är några av Norrbottens representanter i Almedalen.

Foto: Jonas Andersson

Luleå2017-06-14 19:33

Statsminister Stefan Löfven (S) stannar hemma och i kölvattnet av nazistiska Nordiska motståndsrörelsens närvaro har flera organisationer valt att bojkotta Almedalsveckan.

Men Luleå kommun fortsätter – liksom många andra – att delta i politikerveckan på Gotland. Det huvudsakliga syftet är att träffa företag och andra aktörer som kan lockas till Luleå och skapa arbetstillfällen.

– Tidigare har vi haft fokus på bostadsbyggande, men nu vrider vi på konceptet och lägger mer fokus på jobbskapande, säger kommunalrådet Niklas Nordström (S) som är en av kommunens åtta representanter i Almedalen.

För att möjliggöra etableringar i Luleå kommer Nordström och den övriga delegationen att lyfta fram stadens geografiska läge. En bild av Arktis som en region som blir allt viktigare på den globala arenan ska målas upp – och Luleå och Norrbotten ska marknadsföras som Sveriges givna aktörer i Arktis.

– Vi kommer ha det som tema. Det är viktigt att markera vår position. Norge och Finland har gjort det betydligt mer än vi, säger Niklas Nordström.

Han vill ge debatten om Arktis en ny dimension.

– När människor i södra Sverige diskuterar Arktis handlar det ofta om negativa saker som klimat- eller säkerhetsfrågor. Men det finns en annan bild. Fyra miljoner människor lever i Arktis och jag vill ha en positiv diskussion också, säger Nordström.

Konkret handlar det bland annat om att betona betydelsen av Luleå tekniska universitet och försöka få staten att satsa ännu mer på lärosätet.

Infrastrukturprojekt som Malmporten och Norrbotniabanan ska också marknadsföras med ett arktiskt perspektiv.

Samhällsbyggnadsnämndens ordförande och tillträdande kommunalrådet Lenita Ericson (S) – som också åker med till Almedalen – tycker att det ligger rätt i tiden att prata om Arktis.

– Arktis betydelse kommer öka, bland annat med nya handelsvägar, och då måste Sverige vara med. Då är Luleå centralt positionerat, säger Ericson.

Förutom Niklas Nordström och Lenita Ericson består Luleås Almedalsdelegation av barn- och utbildningsnämndens ordförande Carina Sammeli (S), gruppledaren Anders Josefsson (M), kommundirektören Mikael lekfalk, biträdande kommundirektören Anna Lindh Wikblad, tillförordnade skolchefen Maarit Enbuske och samhällsstrategen Emma Aludden.

Budgeten ligger på 700 000 kronor, vilket är en ökning med 200 000 jämfört med förra året.

– Det beror på att vi har räknat med resorna den här gången, säger Emma Aludden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om