Allt går malmens väg

Mer pengar ska satsas på att bygga ut Malmbanan och en genväg mellan Kaunisvaara och Svappavaara. Även en ny järnväg på sträckan ska utredas mer.

MER TILL MALMBANAN. Fortsatt utbyggnad av Malmbanans kapacitet prioriteras i förslaget till nationell plan för perioden 2014-2025.

MER TILL MALMBANAN. Fortsatt utbyggnad av Malmbanans kapacitet prioriteras i förslaget till nationell plan för perioden 2014-2025.

Foto: Mattias Forsberg

Luleå2013-06-15 06:01

Som Kuriren berättade i går så finns inte Norrbotniabanan med i Trafikverkets förslag till nationell plan för perioden 2014-2025. Att EU lyfter fram Botniska korridoren (där Norrbotniabanan skulle ingå) som ett prioriterat TEN-T projekt räcker inte.

– Det är inte samma sak som att det kommer att betalas av EU i sin helhet, snarare är det så att det är ett par procent, resten ska betalas av den egna medlemsstaten. Därför måste även det tas med när man gör prioriteringar för landet i sin helhet inom de här 522 miljarderna, sade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd på pressträffen i Stockholm.

Trafikverket bedömer att Norrbotniabanan har låg samhällsekonomisk lönsamhet.

– Då har helt enkelt Norrbotniabanan inte kvalificerat sig för att komma in på den här listan, motiverade Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.

Malmtransporter prioriteras

För Norrbottens del innebär den nationella planen huvudsakligen investeringar för att klara av ökade malmtransporter. Kapaciteten på Malmbanan ska fortsätta att byggas ut. En ny genväg mellan gruvan i Kaunisvaara och Svappavaara är ett annat prioriterat projekt, där det pågår förhandlingar mellan staten och gruvbolaget Northland Resources om finansieringen.

Trafikverket har gjort en första utredning vad en ny järnväg mellan Kaunisvaara och Svappavaara skulle kosta. Kostnaden beräknas grovt till 6,7 miljarder kronor, räknat i 2013 års prisnivå. Järnvägen skulle tidigast kunna tas i bruk 2022. I planen föreslås att Trafikverket går vidare med en fördjupad utredning.

Farleden ska utredas

Vidare utredning föreslås också när det gäller farleden in till Luleå hamn och kapacitetsbristerna på Malmbanan på sträckan Kiruna-Riksgränsen. Samtliga mötesstationer ska vara förlängda till 2015, men det kommer inte att räcka om prognoserna om ökade malmleveranser slår in.

Mitträcken

Under 2014-2016 ska det byggas mer mitträcken på E4; på sträckorna Boviken-Rosvik och den del av Töre-Kalix som återstår.

– En Norrbotniabana skulle varit positivt att kunna komma igång med, men prioriteringarna är hårda. I dag är önskemålen mycket mer än de tillgängliga medel som finns. Däremot är det positivt att vi tittar vidare på kapacitetsåtgärder och att vi jobbar med trafiksäkerhetsåtgärder på vägar, säger Arnold Vonkavaara, regionchef för Trafikverket region nord.

Trafikverkets förslag går ut på remiss till oktober. Våren 2014 kommer regeringen att fatta beslut om den nationella planen.

Byggstart 2014-2016:

Bangårdsförlängningar på Malmbanan Luleå-Kiruna och ny mötesstation på sträckan Svappavaara-Kiruna. Kostnad 837 miljoner kronor.

Ny genväg mellan gruvan i Kaunisvaara och Junosuando, cirka 30-35 kilometer lång. Förhandlingar pågår med Northland Resources om finansieringen.

Föreslagna investeringsåtgärder 2020-2025:

E10 Morjärv-Svartbyn; mötesfri landsväg med en räfflad mittremsa. 300 meter lång gång- och cykelväg i Morjärv. Kostnad 89 miljoner.

E4 Salmis-Haparanda; mötesfri väg med mitträcke. Kostnad 109 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!