Allt fler viltolyckor i Norrbotten

Trafikolyckorna med vilda djur inblandade blir fler och fler. De olyckor som dessutom resulterar i att någon dör eller blir allvarligt skadad blir också fler. Det visar statistik som tagits fram av SES-gruppen, Trafiksäkerhet och eftersök i samverkan. I gruppen ingår bland andra företrädare för jägarorganisationerna, polisen och naturvårdsverket.

LULEÅ2005-01-15 06:30
Under år 2004 skedde 461 olyckor med vilt inblandat i Norrbottens län, men det är angeläget att understryka att då är inte renpåkörningarna medräknade där. Ren räknas nämligen i statistiken som tamboskap.<br>Björn Sundgren på Jägarförbundet har ändå koll på hur många olyckor med ren inblandad som har inträffat, men då fram till och med november månad, inte hela året. <br>Enligt hans siffror blir också renpåkörningarna fler. Under hela år 2003 inträffade 630 olyckor med ren inblandade. Under 2004 och fram till och med november månad var siffran 857. Om decembersiffran under december 2004 motsvarar den under december 2003, inträffade i länet omkring 1.000 renpåkörningar 2004.<br>Olyckorna ökade<br>Under 2004 ökade olyckorna med vilt till 34.285 i hela landet. Motsvarande siffra för Norrbotten är alltså 461. Under 2003 inträffade 346 viltolyckor i Norrbotten, men då är som sagt inte olyckorna med ren inräknade. Flest olyckor inträffar under december/januari, med ytterligare toppar i augusti och oktober.<br>14 personer omkom vid viltolyckor i hela landet. Den allvarligaste olyckan för 2004 inträffade dagen före julafton, då två personer omkom i en olycka vid Töre där två personbilar och en älg var inblandade.<br>Utan viltstängsel<br> ? Det är lite märkligt att viltolyckorna blir fler trots att vi får fler fler och fler viltstängsel, funderar Björn Sundgren på Jägarförbundet i Norrbotten.<br> ? Men det verkar som om att viltolyckorna flyttar till vägar utan viltstängsel när det kommer upp stängsel. Förhoppningen är ju bara då att älgarna går över vägar där hastigheten är 70 istället för 110 kilometer i timmen, så att bilförarna hinner undvika olyckor.<br>Älgar med trafikvett<br>Björn Sundgren säger att älgar som finns vid trafikerade vägar faktiskt verkar ha mer ?trafikvett? än älgar som inte har den erfarenheten.<br> ? Vi har bland annat märkt vid E4 vid Rutvik att älgarna försöker undvika att gå över vägen när det kommer trafik.<br>Därför är det inte alltid bra taktik att skjuta undan älgar vid mycket trafikerade vägar. Dessa ersätts av mindre erfarna älgar, som medför större risk.<br> ? Trafikanterna har blivit sämre när det gäller att undvika viltolyckor, säger Björn Sundgren.<br> ? Dels kör man lite för fort, dels saktar man inte in och minskar hastigheten när man ser folk på vägen och bilar som står stilla.<br>Påkörd älg<br>Han påpekar att om det står en bil stilla på vägen med varningsblinkers på, så kan det innebära att framför den bilen finns en påkörd älg eller en ren eller ett rådjur. Den som ?blåser förbi? i hög hastighet kan orsaka ytterligare olyckor.<br>En annan sak är att vi bilister är dåliga på att utmärka de ställen där viltolyckor inträffar. Även om det i varje bil ska finnas en markeringsremsa så att en olycksplats kan utmärkas till hjälp för dem som letar efter det vilt som eventuellt springer till skogs efter en olycka, så händer det att remsan saknas.<br> ? Men då kan man använda en plastkasse eller något annat som man hänger upp för att utmärka platsen, tipsar Björn Sundgren.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om