– Diskussionen kring klimat- och miljö ökar intresset för vegetarisk mat hos konsumenterna, säger Icas hälsochef Christina Karlsson.
På Willys Luleå Hamn märker butikschefen Urban Winther en tydlig vegetarisk trend. Där har försäljningen av kylda vegetariska produkter ökat med 116 procent det senaste året, och av frysprodukter med över 40 procent.
– Vi har ju smörgåspålägg och olika korvar nu och sortimentet utökas hela tiden. Bland kunderna upplever jag en nyfikenhet. Många är inte nödvändigtvis vegetarianer men köper exempelvis quornfärs istället för köttfärs, säger Urban Winther.
Daniel Andersson som är köpman på Ica Kvantum i Luleå märker också av en stor skillnad i försäljningen av vegetariska livsmedel de senaste åren.
– Det har ju ökat från väldigt små volymer, men om man räknar procent är det galet mycket, säger han.
Daniel Andersson upplever att det i media och runt om i samhället är samma fokus på vegetarisk mat som det var på ekologisk för några år sedan. Det fokuset innebär ett större intresse hos kunderna och viljan att erbjuda nya produkter bland leverantörerna.
På Coop Forum Storheden har försäljningen av vegetariska frysprodukter uppskattningsvis ökat med 20 procent på fem år.
– Om man tittar tillbaka tio år är det ju en helt annan försäljning och utbud nu. Sen hör man ju om fler och fler som är vegetarianer, säger Coop Storhedens butikschef Peter Möller.
Sedan 1990-talet har den svenska köttkonsumtionen ökat med 40 procent. Men vid den senaste mätningen av köttkonsumtion från Jordbruksverket 2014 noterades ett trendbrott. En liten minskning av köttätandet från föregående år. Men ett litet sådant, för svenskarna äter fortfarande runt 50 kilo kött per person varje år.
Sedan lanseringen av den vegetariska produkten Oumph i maj förra året så har Ica Kvantum sålt 311 förpackningar av dess kebabvariant. Av Norrbottens Gårdens kebab har de däremot sålt 2333 förpackningar sedan mars förra året.
– Visst är det en stor efterfrågan på vegetariska produkter, men inte som efterfrågan på renskav, säger Daniel Andersson.
Christina Karlsson som är hälsochef på Ica tycker att man kan benämna den ökande försäljningen som en jättetrend. Hon märker av en allt större efterfrågan på vegetariskt, inte bara fryst utan även färskvaror.
– Jag tror att trenden håller i sig. Ju mer vi pratar om klimatfrågan så är människor mer benägna att äta vegetariskt. Alla kanske inte blir veganer, men kan tänka sig att skippa köttet två-tre dagar i veckan, säger hon.