Allt fler tar bussen

Nya bussterminalen på Smedjegatan och de nya linjerna har stimulerat buss-åkandet.
Efter omläggningen har resandet till och från cent-rum ökat med 6,4 procent.
Resenärerna ger övervägande positiva omdömen.
Den kritik som finns gäller avsaknaden av buss till västra centrumhalvön. LLT funderar på en servicelinje.

LULEÅ2004-01-09 06:30
22 september 2003 var den stora dagen för LLT. Då genomfördes den kanske största förändringen av den lokala busstrafiken i modern tid.<br>Smedjegatan blev navet i buss-åkandet och en stor linjeomläggning genomfördes också.<br>Nu finns facit på vad omläggningen medfört, även om LLT:s siffror är något preliminära.<br>Tendensen är dock solklar:<br>Den nya busstrafikmodellen har fått Luleåborna att i högre grad än tidigare stiga på och av bussen.<br>På helårsbasis ligger ökningen på 1?2 procent jämfört med 2002.<br>Lyckad omläggning<br>Räknar man från september och omläggningen blir kurvan ännu trevligare läsning för LLT. Efter vissa omräkningar för att justera gamla bussystemet mot det nya visar det sig att resandet ökat med 6,4 procent jämfört med samma period 2002.<br> ? Ja, linjeomläggningen verkar inte ha varit helt fel, säger LLT:s Ange Björk en smula blygsamt. Vi har fått en bra plattform för framtiden att bygga på för att ytterligare öka resandet.<br>Stomlinjerna med tiominuters-trafik för- och eftermiddag till de fem stora stadsdelarna noterar den största ökningen.<br> ? En annan sak som vi ser är att resandet lördagar och söndagar ökat ordentligt, 10?20 procent.<br>Enda förklaring som Ange Björk har till detta är att place-ringen av bussterminalen på Smedjegatan inverkat.<br> ? Den är mycket central med tanke på handeln. Vi ser också att folk köper mer periodkort, vilket innebär att resor under helgerna inte kostar något extra.<br>Klagomål från västra delen<br>LLT har fått två tunga omdömen om bussandet efter omläggningen. <br>Den positiva är att folk gillar nya trafiksystemet. <br>Den negativa är avsaknaden av busslinjer till västra delen av centrumhalvön.<br> ? Dit gick ju varenda tur i gamla nätet och gav stora resmöjligheter. Men vi trodde att vi skulle få en reaktion.<br>LLT har planer på att införa en servicelinje för matartrafik från västra delen till centrum.<br> ? Vi har tittat på en servicelinje, men en sådan kostar. Frågan var uppe i fullmäktige för en månad sedan och man skulle se på detta i samband med budget-svängen. Efter det har jag inte hört något.<br>Klarar budgeten<br>Ekonomiskt sett klarar LLT budgeten för 2003.<br>Bussförarna har fått det sämre, summerar busschauffören Hans Landstedt som Kuriren träffar innan han ska äntra buss 3 till Bergnäset.<br> ? All social gemenskap är borta. <br>Förut hade bussförarna en lokal borta vid gamla lasarettet där de kunde träffas mellan körningarna. Nu finns ett lunchrum i centrum.<br> ? Jag jobbar delade skift och när jag kört ett pass åker jag hem. Så är det för tolv av förarna. Men jag kan säga att förarna generellt tycker att vi tappat kontakten med varandra.<br>Anpassade körtider<br>Körtiderna har anpassats i och med nya tabellen som infördes nyligen.<br> ? Det var litet stressigt efter omläggningen i höstas. Men i övrigt fungerar trafiken.<br>Erik Levén ska just kliva på Hans Landstedts buss mot Bergnäset.<br> ? Jag tycker att det blivit bättre. Jag åker varje dag mellan Bergnäset och Midskogs och är nöjd.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!