Allt fler tar bussen

Nästan fyra miljoner resor har genomförts med Luleå lokaltrafik 2010. Den högsta noteringen efter millennieskiftet.

Repris 2011. Bussåkandet i Luleå ökar och målsättningen är att trenden ska bestå.Foto: Roland S Lundström

Repris 2011. Bussåkandet i Luleå ökar och målsättningen är att trenden ska bestå.Foto: Roland S Lundström

Foto: Roland S Lundström

Luleå2011-01-03 06:00

Resandet, som ökat med sex procent jämfört med beräknade tre procent, är samtidigt det högsta sedan omläggningen av linjer, med Smedjan som central hållplats.

För 2011 räknar Luleå lokaltrafik, LLT, med en ökning på fyra procent och passerar i så fall fyramiljonerstrecket.

Det här är uppgifter från bolaget. Vd Ange Björk uppger att det längre tillbaka i tiden noterades resor till ett antal över fyra miljoner men då var beräkningarna annorlunda. För resenärer med periodkort gjordes då teoretiska bedömningar av nyttjandet.

Studenter och vintern
Han ser flera skäl till att resandet ökade 2010.

- Vi hade ett bra utfall på sommaren jämfört med samma period i fjol, säger han.

Det förklarar han bland annat med ökade intagningar av studenter vid Luleå universitet. Gymnasieelever erbjöds lösa periodkort på så vis att de kom igång med resandet tidigare än vanligt. Vidare har omläggningen av linje 10 påverkat. Den går nu Smedjegatan-Hertsön-Storheden och det har slagit väl ut, enligt Ange Björk.

Tidig vinter har också betydelse.

- När folk väl har ställt in sig på vinter så börjar de ta bussen. Då kvittar det om snön hastigt tinar bort, som fallet 2009. Har de väl bestämt sig fortsätter de ta bussen, beskriver Ange Björk.

Nya bussar
Några stora förändringar av linjerna är inte att vänta 2011, låter han förstå.

Då ska däremot tre till fem bussar köpas in.

- Upphandling är på gång, säger Ange Björk.

Vilket märke och typ av drivmedel det blir är oklart. Traditionellt gäller diesel men bolaget har stegvis skaffat sig 13 etanolbussar.

- Vi ska i år ha 30 procent av förbrukningen som förnyelsebart drivmedel, det är målsättningen. Nästa år gäller 35 procent, säger Ange Björk. Diesel är likväl inte uteslutet eftersom inblandningen i diesel av rapsmetylester kan ligga på 15 procent och det är möjligt ha 25 procents inblandning av förnyelsebart drivmedel. Utvecklingen kan gå längre än så, resonerar Ange Björk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om