Allt fler kuggar teoriprovet

Uppkörning var god dröj. Inte förrän i augusti finns det lediga tider för den som är redo att ta körkort. Enligt Vägverket ser det likadant ut i hela landet, Luleå är inte värst. - Bekymmersamt är det oerhört dåliga resultatet på kunskapsproven, säger Peter Lalander.

STOCKHOLM 2007-03-20
Bilskola pŒ Odenplan i Stockholm. Eleverna mŒste skŠrpa upp kunskaperna i bla. hastigetsanpassning.
Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX / Kod 30142
** DN OUT (Šven arkiv) **

STOCKHOLM 2007-03-20 Bilskola pŒ Odenplan i Stockholm. Eleverna mŒste skŠrpa upp kunskaperna i bla. hastigetsanpassning. Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX / Kod 30142 ** DN OUT (Šven arkiv) **

Foto:

LULEÅ2007-06-22 01:45
Vägverkets kontorschef i Luleå Peter Lalander säger att sist han kollade upp väntetiden till körkortsprovet var för ett par dagar sedan och då fanns det inga lediga tider förrän i början av augusti. Han tycker inte att det är särskilt lång väntetid- Inte i tanke på att folk börjar sin semester, då drar det alltid iväg lite grann. Det är även många som väljer att ta sitt körkort på sommaren när skolorna slutat. Dessutom tar folk MC-kort och kort för tunga släp och husvagn sommartid, säger Peter Lalander.Militären får rycka in
För att klara sommarbemanningen lånar han in militära förarprövare. Peter Lalander förklarar att militärerna har gått samma utbildning som Vägverkets trafikinspektörer. Därtill går de fortbildningskurser hos Vägverket för att behålla sitt förordnande.I stället säger han att det som skapar köer till körproven är alla omprov av kunskapsprovet. Utvecklingen är skrämmande och det blir bara sämre.- Vissa har inte ens öppnat teoriböckerna när de kommer och en del kan skriva provet fyra till fem gånger innan de lyckas. Sedan är det också många som inte dyker upp fast de bokat tid, dessutom är det många som avbokar kunskapsproven väldigt sent vilket gör att vi inte hinner boka in nya aspiranter, säger Peter Lalander.Fler omprov
Att så få klarar kunskapsprovet bidrar till att det blir fler omprov. Trafikinspektörerna som egentligen ska vara med vid uppkörningen får i stället sitta och övervaka kunskapsproven. I Luleå och Boden försöker Vägverket råda bot genom att låta eleverna i Boden skriva teoriprovet i Luleå. Detta infördes i januari och sedan dess har 140 körprov extra genomförts.Varför de blivit så här vet Peter Lalander inte riktigt. Han tror att det kanske bero på att det är billigt, 180 kronor, att skriva teoriprovet. - Många kanske också bokar teorin fast de inte är färdiga för att slippa vänta. Sedan när det är deras tur att skriva provet så är de fortfarande inte färdiga och får göra omprov vilket skapar än mer kö, säger han.Två månader
I fjol genomfördes ett projekt i Luleå. Det hela gick ut på att den som inte klarat kunskapsprovet ändå kunde göra teoriprovet och vice versa. Giltighetstiden för den delen som klarats var två månader. Resultatet blev att Luleå fick fler godkända elever än övriga Norrbotten. Folk utbildade sig helt enkelt bättre och var bättre förberedda.- I början på december blir det ett helt nytt körprov. Kanske att det här blir en del av det, ännu är det inte klart, säger Peter Lalander.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!