Rektorerna i Luleås grundskolor har svårt att klara budget, en av anledningarna är att resurser till barn i behov av särskilt stöd ökat, det vill säga, allt fler barn/elever behöver extra stöd för att klara av skolan.
- Behovet är stort och det forsätter att öka, säger Monica Karsbrink Lövbom, verksamhetschef för grundskolans årskurs sju till nio.
Orsakerna till ökningen beror enligt henne på flera olika faktorer. 2011 års nya skollag om elevernas rätt till stöd för att nå målen i alla ämnen är ett av dem.
- Både föräldrar och rektorer är allt mer medvetna om elevernas rättigheter.
Kritik från Skolverket
Därtill tvingades skolförvaltningen för ett antal år sedan att avveckla de tillrättalagda lärmiljöerna efter kritik från Skolverket om att det inte var förenligt med skollagen. Eleverna med diagnoser så som asperger, adhd och autism hänvisades till vanliga skolan.
Men även lokala beslut från skolpolitikerna har bidragit till att behovet av särskilt stöd ökat. Rektorerna har fått allt mindre pengar att röra sig med på grund av volymanpassningar då elevunderlaget minskat samt återkommande effektiviseringskrav.
-När smärtgränsen är nådd är det mycket svårt att utan extra medel i budgeten inrymma extra stöd för de elever som behöver. En stor majoritet av barn och unga klarar av skolan men det är väl känt att det har stor betydelse för elever i behov av särskilt stöd att det finns fler vuxna i skolan.
För att råda bot ser skolförvaltningen över hur resurserna fördelas. Däribland ifall elevpengen/barnpengen inbördes ligger på rätt nivå samt hur medel såsom bibas (riktade medel för barn och elever i behov av särskilt stöd) fördelas.
2012 fick skolförvaltningen ett engångsbelopp från kommunstyrelsen för att stärka skolan. Monica Karsbrink Lövbom välkomnar tillskottet men påpekar att det inte är någon långsiktig lösning.
- Det är bra med tillskott men det viktigaste är att vi ger rektorerna förutsättningar att organisera en hållbar verksamhet där alla elever ges möjlighet att lyckas. Att söka medel och att tillfälligt anställa skapar inte stabilitet.