Allt fler dör i MC-olyckor

MC-döden har slagit till mot Norrbotten.  I år har fem motorcyklister omkommit i trafiken - den högsta siffran på 13 år.  I fjol skördade MC-döden bara ett offer, men ovanligt många skadades svårt.

FLER OLYCKOR. Men antalet motorcyklar har också ökat kraftigt de senaste åren.

FLER OLYCKOR. Men antalet motorcyklar har också ökat kraftigt de senaste åren.

Foto: Johan Nilsson/SCANPIX

LULEÅ2007-10-02 01:45

I slutet av förra veckan kunde Norrbottens-Kuriren berätta att den norrbottniska trafiken hade skördat fem dödsoffer bara i september. Redan i augusti var antalet dödsolyckor fler än under hela fjolåret. Med septemberolyckorna inräknade var dödssiffran uppe i 21 personer. I helgen blev siffran 22. En 40-årig motorcyklist omkom i en kollision med en personbil utanför Överkalix. Femte dödsolyckan
Helgens olycka är den femte dödsolyckan i år där offret kört motorcykel. Här är årets mc-olyckor i länet som slutat med dödlig utgång: 4 juni. En 59-årig man kör in i mitträcket på E4 mellan avfarterna till Rutvik och Persön. Vittnen ser hur motorcyklisten fastnar i räcket och kör omkull. 1 augusti. En 25-årig man på motorcykel kolliderar med en släpvagn till en bil. Mc-föraren kör in i släpet när bilen gör en vänstersväng i korsningen Väderleden-Vårvägen på Björkskatan i Luleå. 21 augusti. En man i 40-årsåldern kör omkull med sin motorcykel mellan Selet och Ale. Olyckan sker på väg 582 mellan Selet och Ale. 23 augusti. En 29-årig man kraschar in i räcket på viadukten över Svartöleden vid 04.40-tiden på morgonen. Mannen slungas åtta meter ner på Svartöleden. 29 september. En 40-årig motorcyklist kolliderar med en personbil med släp utanför Överkalix. Motorcyklisten påbörjar en omkörning när bilen plötsligt svänger vänster. Fler motorcyklar
Antalet dödsolyckor där offret kört motorcykel har legat mellan en och tre stycken i Norrbotten de senaste 13 åren. Ser man tillbaka till 1994 har siffran aldrig överstigit tre dödsoffer - förrän i år. Med helgens olycka inräknad har fem motorcyklister omkommit i trafiken under 2007. - Men antalet motorcyklar har också ökat ganska kraftigt de senaste åren. Någon förklaring till olyckorna finns nog inte, men jag har en egen filosofi och jag tror att det många gånger är slumpen. Man är på fel ställe vid fel tidpunkt. Man kan ha kört exakt likadant som tidigare men så plötsligt är det ett hinder i vägen, säger Sture Strand, chef för trafikpolisen i Norrbotten. Han säger också att mc-säsongen har förlängts. Längre säsong
- Trenden är att man börjar tidigare och kör längre in på hösten. I fjol omkom en motorcyklist i Norrbotten, men desto fler skadades svårt. Då ådrog sig 15 motorcyklister svåra skador i olyckor, medan antalet svårt skadade så här långt i år är 7 personer. Alla dödsolyckor i trafiken utreds noggrant av Vägverket. En sammanställning av dödsolyckor i den norrbottniska och västerbottniska trafiken under en tioårsperiod visar att den vanligaste olyckstypen blandMC-förare är singelolyckor. Näst vanligast är olyckor i korsningar/avsvängningar och mötesolyckor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om