På onsdagen presenterade regeringen "Sverigebygget", som bland annat innehåller satsningar på bostäder, kollektivtrafik, järnvägar och jobb.
Järnvägssatsningen handlar i första hand om höghastighetståg på sträckorna mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.
I ett stycke i pressmaterialet betonar regeringen vikten av väl fungerande järnvägstransporter i norra Sverige och har beslutat att ge en icke namngiven förhandlingsperson i uppdrag att pröva förutsättningarna för en Norrbotniabana.
Utredningen ska undersöka om det går att hitta medfinansiering från lokalt näringsliv, kommuner och regioner.
– Beskedet är mycket välkommet. Det öppnar för att Norrbotniabanan kommer att förverkligas, säger Stefan Tornberg, ordförande för Centerpartiet i Luleå.
Kravet på en förhandlingsperson för Norrbotniabanan har bland annat Stefan Tornberg motionerat om i riksdagen, men har också rest av Norrbotniabanegruppen och regionala företrädare i norra Sverige.
Riksdagsledamoten Krister Hammarbergh (m) betecknar regeringens besked som "en öppning för Norrbotniabanan".
Han vill i dag inte peka ut vem han helst vill se i rollen som förhandlingsperson.
- Jag har inget namn. Normalt utser man en person som har erfarenhet av politik och som i övrigt innehar ett så stort förtroende att den kan samla ihop parterna.
Är det viktigt att regeringen utser en förhandlingsperson med förankring i Norrbotten?
– Det viktigaste är att personen har förtroende hos alla parter och om den sedan har förankring i länet på ett eller annat sätt skadar inte, men framför allt måste det vara en person som har ett stort kontaktnät och som är kapabel att hitta lösningar.